03.12.2014 Av: Backpacker Postet i: Backpacker Tags: walkaboutbackpacker, backpacker, norgerundt, walkabout, grenlandfhs
Walkabout med Maria, Jarle og SIlje.

Norge rundt uten penger!

Walkabouten gikk ut på at vi skulle komme oss rundt i Norge uten å bruke egne penger. Oppgaven vår var at vi skulle komme innom flest fylker og besøke turistattraksjoner i de forskjellige fylkene. Klassen ble delt opp i grupper på tre og fire, min gruppe var Jarle, Silje og meg, Maria. Vi begynte planleggingen fem dager før vi skulle ut å reise. Silje startet med å legge opp en rute vi skulle prøve å fullføre, det ble mye frem og tilbake før vi startet.
På mandag kveld startet vi med at en venninne av meg og Jarle kjørte oss til Bamble, hvor vi skulle få skyss av trailere. Vi kom oss til Kristiansand første kveld og fikk husly hos tanten og onkelen til Jarle. Vi fikk god mat, senger og dusj.

Neste dag, tirsdag, startet vi dagen med god frokost, Jarle smurte niste til alle sammen. Vi fikk sponsa penger til bussen som gikk til Kristiansand sentrum som vi på grunn av meg nesten mistet! Da vi kom til sentrum hoppa vi på Nor-way express bussen som vi hadde fått gratis billetter til takket være moren til Jarle. Bussen tok hele 12 timer, det ble litt bytting av buss og en god del venting her og der. Da vi kom inn i landet og opp på fjellene fikk vi se snø! Jeg fikk til å med GÅ i snøen!! På kvelden kom vi endelig frem til Bergen. Der møtte vi på en annen gruppe, Mathilde, Constanse, Maya og Andrea. Vi skulle sove hos noen venninner av meg og Mathilde. Ellen, som vi sov hos, møtte oss på busstasjonen og fulgte oss opp til leiligheten hennes. Her koste vi oss med pizza, is, brus og løvenes konge på skjermen. Vi sov 11 stk i en liten leilighet, det var kjempe koselig.

Onsdag, den gøyeste dagen i uka kanskje! Vi reiste fra Ellen og co litt tidlig for å gå å se på brygga i Bergen. Været var stygt og det regnet så det ble en kjapp visitt på brygga. Mens vi ventet på noen telefoner fra trailer sjåfører satte vi oss på busstasjonen. Planen var å få haiket med trailere videre til Trondheim. Vi fikk vite at det ikke var noen trailer i siktet. Etter over fire timer på trebenker i et kaldt venterom på busstasjonen, et møte med en annen gruppe og en haug med telefoner for å få skyss til Trondheim ga vi vell litt opp. Vi ringte fly, busser, tog, trailere, returbil, båter osv., og fikk bare nei. Da bestemte vi oss får å spørre om lov til å krasje hos Ellen og co en natt til, som vi fikk lov til. Etter litt om og men bestemte vi oss får å bestille flybilletter til Torp på torsdag, som vi fikk sponset av familie. Vi koste oss med middag som Ellen disket opp med, etterpå så vi film og koste oss med snop.
Planen var å komme oss til Trondheim hvor vi hadde fått lov til å sove på en folkehøgskole, og på torsdag hadde vi fått gratis tog av NSB til Hamar mot at vi underholdt passasjerene i 90 minutt. I Hamar hadde vi enda en folkehøgskole vi skulle sove på og på fredag hadde vi venner og familie som skulle kjøre oss til Porsgrunn.

Torsdag, jeg stod opp litt tidlig får å møte kusinen min som bor i Bergen. Etterpå pakket vi sammen og takket for oss og en kjempe stor gjestfrihet i Bergen!! Vi tok flybussen til Bergen lufthavn hvor vi møtte en annen gruppe som var ferdige og også skulle tilbake, Sofie, Isabel og Mathilde. De startet på søndag så i motsetning til oss var de ferdige på torsdagen. Vi skulle egentlig reist til fredag, men sånn ble det ikke. Da vi landet på Torp i Sandefjord tok vi tog til Porsgrunn.
Vi koste oss sammen på skolen å laget taco og spilte spill.

Vi hadde en morsom tur med mye opp og ned turer. Vi ga kanskje opp en dag for tidlig, men vi lærte vell noe og vi klarte mye selv om det ble en dag mindre. Vi møtte mange snille mennesker som hjalp oss! Hadde vi nådd målet hadde vi klart 13 fylker, men vi kom kun igjennom 5. Men det viktigste er at vi hadde en fin tur og sitter igjen med mange gode og morsomme minner. Vi vet nå hvor vanskelig det kan være og leve uten penger, selv om vi fikk mye god mat og gode senger!
Til slutt vil jeg bare si at vi hadde en fin tur, mange nye opplevelser og tusen hjertelig takk til alle som hjalp oss. Her er noen bilder fra turen: