03.12.2014 Av: Backpacker Postet i: Backpacker Tags: backpacker, walkaboutbackpacker, walkabout, norgerundt, Norgesvestkyst
Walkabout med Mathilde, Constanse, Maya og Andrea.

Walkabout er som Maria har forklart i forrige innlegg at vi skulle komme oss rundt i Norge uten penger, og det var en konkurranse om hvilken av gruppene som kom innom flest fylker og turistattraksjoner. Meg(Mathilde), og min gruppe, Constanse, Maya og Andrea, valgte å samle inn flasker vi kunne pante, og ble "sponsa" av familien med et par kroner imot at vi gjorde en tjeneste for dem. Vi valgte også å ta Constanse sin bil, slik at vi kom oss rundt.

På mandag morgen klokken 11 startet vi å kjøre fra Porsgrunn, da tok vi turen til Flekkefjord, der jeg bor.
Første stopp ble i Kristiansand, siden noen på gruppa ikke hadde vært der før, hadde de litt lyst å ta en tur innom.

Vi sov hos meg i Flekkefjord, og fikk hjemmelaga pizza og kroner til middag. Kronene var på grunn av at det var min bursdag, og derfor fikk vi is og litt ekstra digg til dessert.
Jeg tok dem med opp til mamma, der fikk vi kake !! og deretter ble det en liten omvisning i Flekkefjord. Det er ikke særlig mye å se på i den lille byen, men vi fikk oss en liten kjøretur, og endte opp på en liten "utsiktsplass" der du ser hele byen.

På tirsdag morgen pakket vi sakene våre, og turen gikk da videre oppover kysten, helt til Bergen. Turen gikk veldig bra, og vi hadde masse fint og se på på veien opp.
Når vi kom til stavanger var det tiden for en liten dopause, og vi stoppet på en helt tilfeldig esso bensinstasjon. Når vi kom inn så vi at noen stod og ladet mat, og det var en scene der inne. Da skulle de ha gratis prøvesmaking av Gyros, og gratiskonsert med Tommy Fredvang. Vi ble selvfølgelig værende og smakte på litt gyros og hørte på et par sanger før vi kjørte videre.

Når vi kom fram til Bergen, ventet vi et par minutter på Maria sin gruppe, for vi skulle nemlig sove på samme plassen, så da tok vi følge med de opp til de vi skulle sove hos. Når vi kom inn, hadde min gruppe fått med seg en god del pizzarester som var igjen etter mandagen, så da delte vi dette med den andre sultne gruppa.
Senere på kvelden fikk vi is, chips og brus av de vi sov hos, og vi så på Løvenes konge før det var leggetid. Det var en VELDIG koselig kveld sammen med den andre gruppa, og de snille folkene vi overnattet hos!!! Siden vi egentlig levde i luksus, tenkte vi at vi skulle ta et lite minutt og leve på gata og finne mat i søppelbøtter.

Når vi våknet på onsdagen, gikk vi ned til parkeringshuset hvor vi hadde parkert, for å så kjøre videre opp mot Kristiansund. Vi hadde et lite stopp i Ålesund for å spise litt mat, og ellers var det en flott tur oppover!
Vi skulle hoppe over noen av fergene på vegen opp, så vi kjørte en annen veg et lits stykke, og det vi kom til da det var et "skilt" det sto "Norges verste veg" på, og det var sannelig sant. Humpete og smalt var det, og ikke nokk med det, vi møtte to trailere på den smale vegen, så vi måtte ut i grøfta og inn i andre sine innkjørsler for å ikke bli påkjørt.

Når vi kom over fjellet ca 30 min før Kristiansund, så vi noe vi ikke forventet i det hele tatt. Vi så NORDLYSET! Meg og Constanse ble helt hysteriske, og ingen av oss trodde vi skulle bli SÅ glad for å se det, men det var helt nydelig.

Når vi kom fram til Kristiansund, skulle vi sove hos en jeg har kjent nesten hele livet, som er en veldig god venn av tanten min. Når vi kom inn fikk vi hele loftet for oss selv med masse madrasser på gulvet og eget bad. Det ble ikke gjort særlig myen den kvelden for vi kom fram i 00:00 tiden! Så det ble egentlig bare en liten samtale før vi tok kvelden.

Når vi våknet på torsdagen, fikk vi frokost og masse frukt og litt sjokkolade vi fikk med oss videre på turen. Så begynte turen mot Trondheim.
Det var også en flott tur, og når vi kom fram, kjørte vi forbi Nidarosdommen, men jeg har ikke noen bilder av den akkurat nå fordi det var jeg som kjørte da. Vi skulle bo hos Andrea i Trondheim, og der fikk vi middag å satt og slappet av og så litt på tv, før vi bestemte oss for å kjøre opp til Nord-Trøndelag bare for å få et til fylke.

Når vi våknet på fredagen, fikk vi frokost, og så var det straka vegen hjem. Andrea ble igjen hjemme i Trondheim, så da ble vi bare 3 igjen på turen tilbake. Første stopp var i Kongsvinger, hvor Constanse skulle hoppe av. Og siden vi hadde hennes bil, tok Meg og Maya bussen fra Kongsvinger til Oslo, og vi fikk gratisbilletter til den bussturen!
Når vi kom fram til Oslo, skulle jeg ta toget tilbake til porsgrunn ALENE! Forrige gang jeg skulle ta tog alene, tok jeg feil tog og endte opp laaangt borte fra der jeg egentlig skulle, så jeg fikk Maya til å følge meg inn på toget så jeg var sikker på at jeg var på rett tog!
Togturen gikk smertefritt, helt til vi kom til Drammen, da var det en mann som fikk hjertestans, og vi måtte vente på ambulansen før vi kunne kjøre videre. Da ble vi 30 min forsinket, og når jeg da kom til Larvik og skulle ta bussen videre til Porsgrunn, hadde den bussen kjørt, så Maria kom og hentet meg i Larvik. TAKK FOR DET ♥

Vi hadde masse fin utsikt, minusgrader og snø oppover, og det har vært en veldig fin og minnerik tur. Vi kom innom veldig mange fylker, og her er en liste over de:

- Telemark
- Oslo
- Buskerud
- Vestfold

Her er noen bilder av utsikten oppover vestkysten.

TUSEN TAKK FOR TUREN, JENTER! OG TAKK FOR ALL SPONS, MAT, HUSLY, OG VARME VELKOMSTER!