10.05.2015 Av: Bistand/action Postet i: Bistand/action Tags: okpo, sørkorea, bistand/action, praksisuke, sjømannskirken
Oppdatering fra Okpo!

Hei hei! Oppdatering fra reisen til Sør-Korea, samt de tre flotte dagene vi har hatt her!

Etter 36 timer med fly og lange mellomlandinger, kom vi trøtte og slitne frem til Busan i Sør-Korea, grytidlig fredag morgen. Der ble vi møtt med regn, noe som vi har blitt fortalt at er en sjeldenhet her. Reiseruta vår inkluderte blant annet et 11-timers stopp i Hong Kong, hvor vi gladlig benyttet muligheten til å utforske byen. Vi tok blant annet en ferge over elva til Tsim Tsa Tsui. Båtturen kostet hele 2 kroner! Vi vil understreke at turen virkelig var verdt det! Spesielt da mørket hadde begynt å legge seg og vi kunne se den lysende byen som speilet seg i vannet.

Blir selvsagt mye fotografering på turen! Lagrer alle inntrykk med et klikk :)

Etter å ha fylt ut en haug av skjemaer på flyplassen i Busan ble vi møtt av Håkon, som driver Sjømannskirken i Okpo sammen sin kone Kathrina. På bilturen fra flyplassen til Okpo fortalte Håkon mye spennende om Sør-Korea og øya Geoje hvor Okpo ligger. Vi må nok innrømme at noe av informasjonen gikk rett inn og ut igjen. Jetlag og søvnmangel er ikke bare bare!

Da vi endelig kom fram til leiligheten hvor vi skal bo resten av oppholdet, sovnet vi tvert. Vi sov i et par timer før vi tuslet bort til Sjømannskirken, hvor vi tok del i et hobbyverksted som pleier å bli arrangert hver uke. Jetlagen og søvnmangel kjentes fortsatt veldig godt, så da de besøkende hadde gått sovnet vi raskt på sofaen. Et par timer senere våknet vi til lukten av pinnekjøtt, og fikk i oss litt mat før forberedelsene til kvelden begynte. Annenhver uke pleier Sjømannskirken i Okpo å arrangere sosiale kvelder for ungdommer fra 12 år og oppover. Denne gangen var det planlagt å sove ute, men på grunn av dårlig vær ble det spill, lek og taco innendørs i stedet. Tre av ungdommene valgte også å sove over i kirka, sammen med oss som skulle «passe på». Så fort vi hadde lagt oss i soveposene våre sluknet vi, mens ungdommene fortsatte å prate utover natten.

Lørdag var vi med på å lage og servere Sjømannskirkens berømte vafler og grøt, fikk en kjapp omvisning i byen og dro deretter på en typisk koreansk restaurant med tre andre nordmenn. Da vi kom inn i restauranten måtte vi først ta av oss skoene, og da vi kikket inn, oppdaget vi at alle satt på gulvet og spiste! Vi ble vist til det lave bordet, som var dekket ved to stekeplater, salat, hvitløk, oljer og sauser. Så tok vi med oss et aluminiumsfat bort til et kjøttdisk hvor vi kunne velge akkurat hva slags og hvor mye kjøtt vi ville ha. Nam <3 Kjøttet stekte vi selv på grillen på bordet, og hentet mer når vi ville. Maten smakte fantastisk bra (enda bedre i herlig selskap!), så det er stor fare for gjentakelse!

Søndag fikk vi bli med på en internasjonal gudstjeneste i byen. Denne var veldig annerledes fra norske gudstjenester, så det var spennende og lærerikt å få med seg dette. Etter gudstjenesten dro vi til en klatrepark i en bambusskog. Sjømannskirken arrangerer ofte turer, møter og utflukter for nordmenn i utlandet. Dette er et veldig godt og sosialt tilbud som mange setter pris på. Det er en utrolig god mulighet til å bli kjent med andre nordmenn. Koreanere snakker generelt veldig lite engelsk, så med mindre man selv snakker koreansk kan det være vanskelig å skaffe seg venner og bekjente blant de lokale. En herlig gjeng hvor små barn vekslet mellom bl.a. dansk, tysk og engelsk annenhver setning! Rett og slett imponerende.
Om kvelden gikk vi ut på thairestaurant med Kathrina og Håkon, og fikk en uvant men god smaksopplevelse der og!

I morgen har vi fridag, og har fått tilbud om å være med Katharina og Håkon på kajakktur til en av småøyene utenfor Geoje. Resten av uka ser også veldig spennende og innholdsrik ut, og vi gleder oss masse! J

"Anjaa hie ke sejå" :) (prøver å lære oss litt koreansk, men det er ikke enkelt!)