07.12.2017 Av: Kristoffer W. Pettersen og Håvard Romøren Nyhammer Postet i: Fotball Tags: Fotball, fotball europa, england, St Georges Park, Manchester, london, premier league, Leeds, Championship, Fotballkamp
Englandstur for fotballgjengen

Hiv og hoi! Da var det på tide å fortelle litt om Fotball Europas tur til England. Vi hadde først en linjeuke her på skolen før vi tirsdag i den siste linjeuken kunne ta fatt på reisen til balløya.

I kjent stil dro vi fra Grenland tidlig på morgenen. Bussen gikk til Gardermoen. Derfra fløy vi til Manchester, hvor vi ble møtt av en ny buss som tok oss til turens første destinasjonsmål, nemlig St. Georges Park. Det engelske fotballforbundets enorme treningsanlegg som ble åpnet i 2012 og er hjemmet til alle engelske landslag. Anlegget huser blant annet 12 fotballbaner i full størrelse, deriblant en eksakt kopi av banen på Wembley Stadium, futsalhall, diverse treningsrom, analysekontorer, hotell, restaurant, svømmebasseng og mye mer.

Det første som møtte oss da vi gikk inn var så å si hele dommerstaben fra Premier League, med legenden Mike Dean i spissen. Vi rakk bare å sjekke inn på rommene, samt ta med oss en liten pose med lunsj, før vi satte oss i bussen igjen på vei til London. For turen gikk rett videre til Wembley Stadium og landskampen mellom England og Brasil. Med det store stadionet, rammen rundt, supporterne og ikke minst lagene utpå ble det en stor og kul opplevelse for oss alle sammen, selv om kampen ikke var allverden spillemessig og endte 0-0.

Vi kom sent tilbake til anlegget litt utenfor Burton, men var likevel tidlig oppe dagen etterpå. Etter en lang og god frokost fra frokostbufféen som var mer enn en hotellfrokost verdig, fikk vi en times omvisning på anlegget. Du skjønner at du er på et profesjonelt sted når Premier League-dommeren Martin Atkinson setter seg på ergometersykkelen rett ved siden av gruppen du er på omvisning med. Avslutningen på omvisningen var inne i den garderoben på anlegget som var laget akkurat som hjemmegarderoben på Wembley Stadium. Her fikk vi skifte før vår første treningsøkt ledet av to av anleggets instruktører. Slitne, men nærmest i lykkerus gikk vi senere til lunsj hvor vi igjen møtte mat (og dessert) man bare kan drømme om. Etter lunsj fikk vi fritid til å gjøre hva vi ville. De fleste tok seg en ekstra tur rundt for å se seg om. I tillegg var alle innom hotellets basseng og badstuer.

Torsdag startet med trening på det store styrkerommet før vi gikk rett videre og hadde en økt med to nye trenere. Da hadde vi først fokus på bevegelighet med mange ulike øvelser. Deretter bar det ut i vannet. I det ene bassenget hadde vi ulike øvelser mens vi gikk fram og tilbake. Det andre bassenget bestod av et isbad i en halvsirkel rundt et boblebad. Der ble vi delt i to. Først to minutter i kulda og deretter to minutter i det varme - noe vi gjentok flere ganger. Sjeldent har vel så mange fotballgutter holdt så godt tak i hverandre og skreket så høyt - linjas nordlendinger selvsagt et unntak akkurat på det punktet. Det siste bassenget var et basseng med en tredemølle i bunnen. En merkelig, men spennende opplevelse.

Etter lunsj hadde vi en treningsøkt i futsalhallen før det ble både mer bassengtid og kortspilling utover kvelden. Og tror du jammen ikke vi plutselig ble litt sjokkerte da Everton-manager Sam Allardyce plutselig gikk forbi oss i lobbyen på hotellet.

Fredag spiste vi frokost og hadde en siste fotballtrening før vi sjekket ut og dro til Manchester hvor vi alle sov til lørdag. Lørdag splittet vi gruppen. Om lag halvparten av gruppen dro tidlig lørdags morgen til London hvor noen så derbyet mellom Arsenal og Tottenham på Emirates Stadium. Den andre gjengen tok turen til Selhurst Park hvor de underveis i kampen mellom Crystal Palace og Everton ble frelst og nå er hardbarka Crystal Palace-supportere. Magnus, Marius og Håkon tok toget til Liverpool for å se sine røde i aksjon mot Southampton. Den siste gjengen ble igjen i Manchester og tok turen til Old Trafford tidlig på dagen. Der fikk vi besøkt supporterbutikken og funnet oss et sted for å se Arsenal-Tottenham før vi la fokuset over på Manchester Uniteds møte med Newcastle. Med Arsenal-, Liverpool- og Manchester United-seire og en underholdende Crystal Palace-kamp kunne alle, bortsett fra Tottenham-gutten Erlend, smile bredt på lørdagskvelden.

Søndag var Liverpool-guttene kommet tilbake til Manchester og Manchester-gjengen tok da toget til Leeds for å se Championship-oppgjøret mellom Leeds og Middlesbrough. En nervepirrende og forrykende kamp endte med 2-1-seier til Leeds. Selv om lagene kanskje ikke kunne måle seg med lagene vi hadde sett dagen før var nesten alle enige om at opplevelsen og stemningen var vel så bra på Leeds-kamp som på Man Utd- eller Liverpoolkamp. London-gjengen tok på sin side turen for å se Watford mot West Ham. Der hadde de attpåtil skaffet seg VIP-seter og levde som konger gjennom hele kampen som til slutt endte 2-0 i favør av hjemmelaget.

Etter kampen bar turen rett til flyplassen hvor London-gjengen slo seg til rette i 22-tiden. To-tre timer senere fikk en trøtt og utslitt London-gjeng også besøk av en vel så trøtt og sliten Manchester-gjeng. På flyplassen klarte noen å få seg noen timer søvn, mens andre satt ivrige å fortalte om de siste dagers opplevelser til hverandre. Klokken sju mandags morgen tok flyet av og en trøtt gjeng våknet i Oslo noen timer senere. Derfra sov alle godt på bussen hjem til resten av familien på Grenland FHS.