18.11.2015 Av: Fotball Postet i: Fotball Tags: Fotballkamp, fotball europa, dortmund, leverkusen, derby, Fotball
Fotball i Tyskland

Vi på Fotball Europa var på fotballtur i Tyskland. Det hele startet med avreise 06.15 fra skolen en torsdagsmorgen. Vi fløy fra Torp til Gdansk, hvor vi sov en natt, de aller fleste booket seg inn på hotell ved flyplassen, mens noen tapre sjeler klarte seg med en flyplassbenk for natten. Dagen gikk for seg i Gdansk by, hvor vi fikk en guidet tur av en lokalkjent, nemlig Nikolai. Turen tok oss fra busstasjonen, og deretter rett ned til et kjøpesenter hvor vi tilbragte resten av dagen.

Neste morgen tok vi fly videre til Dortmund, hvor vi kjørte bil inn til Leverkusen. Her bodde vi på et hotell i stadionbygget til Bay Arena. De fleste tilbragte dagen på hotellet mens noen dro ned til sentrum. Neste dag var det matchday, hvor Bayer Leverkusen spilte mot FC Köln, i et heftig lokalderby. Stemningen var i taket, og man hadde problemer med å høre seg selv tenke på grunn av det høye lydnivået fra supporterne til begge lag. Köln trakk til slutt det lengste strået og vant kampen 2-1.

På kvelden dro vi videre inn til Dortmund for å se det største derbyet i hele Tyskland, nemlig Borussia Dortmund mot Schalke 04. På hotellet som lå rett ved Signal Iduna Park (stadion til Dortmund), fikk vi utdelt kampbilletter, og hvert sitt Dortmund skjerf. Under kampen var det et vanvittig trykk på tribunen, og vi hadde plasser med utsikt rett ned mot den gule vegg. med 80 000 ville supportere på stadion kan dere tenke dere hvordan lydnivået var. Det ble et fyrverkeri av en fotball kamp, som endte 3-2.

Neste morgen bar turen tilbake til Gdansk hvor vi bodde på hotell ved flyplassen, hvor det gikk veldig mye i kortspill. Før tiden var kommet for å vende hjem til kalde Norge tirsdagsmorgen. Man kan kort oppsummere turen med et ord: FANTASTISK!