19.12.2017 Av: Erik Larsen Postet i: Reiseliv Tags: jordan, Reiseliv, Petra, Aqaba
Det var fantastisk....

...å få oppleve kulturen der nede.

Heia bloggen!

Nå er det et par uker siden vi kom hjem fra Jordan og Israel, og vi har hatt tid til å fordøye turen.

Mandag 6. november startet turen med avgang fra skolen kl 06:30. Vi fløy med Turkish Airlines fra Gardermoen til Istanbul, hvor vi ventet i noen timer før vi fløy videre til Jordans hovedstad, Amman. Der ventet bussen og guiden som skulle følge oss de neste dagene. Vi kom fram til hotellet rundt kl 1 og gikk rett i seng.

Etter noen få timer søvn stod vi opp for å spise frokost før turen gikk til Aqaba og Petra. Petra er en oldtidsby som var senter for karavanehandel og nabateernes hovedstad.

Etter en fantastisk guidet tur og litt tid på egenhånd i Petra, gikk turen tilbake til Aqaba og My Hotel som vi skulle bo på resten av vår tid i Jordan.

Onsdagen fikk vi til soling, bading og kos på Berenice Beach Club. Berenice er et privat strandområde ved Rødehavet. Det var også et par basseng der, en sandvolleyballbane m.m.

Torsdag var en spennende dag! Dette var dagen vi dro til Israel. For å komme oss fra Jordan til Israel, måtte vi gå gjennom grensekontroll på begge sidene. Mellom de to kontrollene gikk vi på ”ingenmannsland”. Vel over på den andre siden, gikk turen videre til Dødehavet hvor vi stoppet for å bade.

Dette ble et av høydepunktene på turen. Utrolig artig! Etter dette dro vi på sightseeing i Jerusalem.

Neste dag fortsatte sightseeingen i Jerusalem, før vi dro videre til Bethlehem. I Bethlehem fikk vi blant annet prøvd oss på litt tradisjonell dans under lunsjen.

Søndag var det duket for båttur! Å hoi! Dette var nok et høydepunkt. Her fikk vi mulighet til snorkling, dykking, bading og soling. Vi fikk også veldig god grillmat ombord.

På kvelden hadde vi blitt invitert på middag. Her fikk vi servert myyye mat. Alt var tradisjonell jordansk mat, noe som var spennende. Her fikk vi også prøve vannpipe.

På mandag startet vi dagen med et skolebesøk. Der fikk vi blant annet bli med og se hvordan timene var. Etter dette stod ørkenen, Wadi Rum, for tur! Jeepsafari, kamelridning for de som ville, te-pause i beduintelt, solnedgang og ikke minst middag og dans på en beduincamp.

Den siste dagen fikk vi bruke som vi ville. Bading og soling på hotelltaket, vandre litt rundt, ta en siste runde i souvernirsjapper osv. Senere på kvelden begynte hjemreisen, og vi tok buss tilbake til Amman hvor vi tok samme rute tilbake til Norge.

Da vil jeg nok en gang takke alle på reiseliv for en fantastisk tur og for minner jeg sent vil glemme.