19.10.2017 Av: Reiseliv Postet i: Reiseliv Tags: Skottland2017, Reiselivpåtur, skottland
Det var skrekkelig...

...morsomt i Skottland!
Heia bloggen! Det er Silje, Sunniva og Martine fra reiselivslinja her! Nå har vi kommet tilbake fra vår første utenlandstur, nemlig Skottland. I forkant av turen gjorde vi diverse, som for eksempel å lære mer om de forskjellige attraksjonene vi skulle besøke og typiske ting for Skottland. Vi så også filmene Braveheart, Modig og Victoria & Abdul.

Søndag 1. oktober kl. 04:30 startet ferden mot det lille, store utland med buss fra folkehøgskolen til Gardermoen. Noen timer senere var vi framme i Edinburgh, hvor vi startet med lunsj på egenhånd før omvisning på Edinburgh Castle sto for tur. En kjempekul plass med spennende historie! Videre gikk vi ned til illusjonssenteret Camera Obscura. Her var det mye gøy å både se og gjøre. På kvelden var det duket for felles middag med backpackerne på Mariachi som er en meksikansk restaurant med veldig god mat.

Dag 2 startet med frokost på Jurys Inn før vi gikk til St. Giles Cathedral for morgensamling. Deretter dro vi for å se på Greyfriars Bobby og besøke Museum of Scotland. Etter lunsj besøkte flertallet av oss Edinburgh Dungeon som er en både nifs og humoristisk opplevelse. Senere på ettermiddagen ventet pasta og pizza buffet på Frankie & Benny’s. Gode og mette dro vi på Murder and Mystery tour som tok oss gjennom skotsk historie på en skremmende og artig måte.

Dag 3 På tapetet denne dagen sto omvisning på Holyrood Palace, som er det kongelige slott i Skottland. Her bor Dronning Elizabeth når hun er på sin årlige visitt i Edinburgh. Etter dette besøkte vi Whisky experience, hvor vi fikk smake på whisky fra forskjellige deler av Skottland. Etter smakingen hadde vi noen timer fritid så da stod PRIMARK for tur for mange, før vi hadde felles avslutningsmiddag på Hard Rock Café før backpackerne og enkelte fra reiseliv dro videre til Highlands.

Dag 4 Tidlig denne morgenen dro backpackerne og noen av reiselivselevene til det skotske høylandet hvor rafting og fjelltur sto for tur. For de av oss som ble igjen gikk turen til Glasgow. Her startet vi med å ta Open Air Bus rundt i Glasgow, før vi fikk tid på egenhånd. Tilbake i Edinburgh var det tid for middag, da på en kinesisk restaurant med kjempegod mat.

Dag 5 Etter frokost dro vil til Sir Walter Scott monumentet hvor vi gikk 60 meter opp i tårnet for å se på den fantastiske utsikteten ut over store deler av Edinburgh. Vel nede på bakkenivå gikk turen videre til Nasjonalgalleriet hvor vi i grupper på nærmere på kunstverkene. Etter dette gikk vi på butikken og kjøpte inn mat til pikniken vi skulle ha på Calton Hill. Sola skinte og vi koste oss masse J Etter dette gikk resten av dagen til shopping og diverse på egenhånd før reiseliv igjen møttes til et felles måltid på The Filling Station.

Fredagen gikk med til frokost og hjemreise før en uke høstferie sto for tur.

Tusen takk til både reiseliv og backpacker for en tur vi sent vil glemme!