13.03.2017 Av: Reiseliv Postet i: Reiseliv Tags: new york
New York 2017 - Del 1

Empire State Building

Første kvelden var vi i Empire State Building som har så mange som 102 etasjer. Siden vi hadde bestilt billetter på forhånd slapp vi å stå i lang kø før vi kunne komme opp til utsiktspunktet. På veien opp til toppen var det modeller av Empire State Building og litt informasjon om hvordan bygningen ble bygget. Når vi kom til toppen var det en fantastisk 360 graders utsiktsrom utover Manhattan. På observasjonsdekket kunne vi gå ut og se utover byen. Vi var der på kvelden og da kunne vi se en utrolig utsikt med alle typer blinkene lys fra de kjempehøye bygningene

Ellis Island og Frihetsgudinnen

Noe av det første vi gjorde i New York var å besøke Frihetsgudinnen og Ellis Island. Vi tok båt fra nedre Manhattan, til Frihetsgudinnen, videre til det gamle flyktningmottaket på Ellis Island og senere tilbake til fastlandet. Det er en opplevelse å se den kjente statuen på nært hold! På flyktningmottaket lærte vi mye om innvandringshistorien til USA, og vi fant også noen norske personer i dokumentene, noe som gjorde det litt ekstra spennende. Ellers spiste vi lunsj på øya og beundret utsikten mot byen.

Ground Zero

Senere på tirsdagen var vi på Ground Zero og 9/11-museumet. Her fikk vi se minnesmerkene etter flyangrepet på Twintowers, som var mye større enn mange trodde. Inne på museet fikk vi se det som er igjen av bygningene, personer som omkom, historien til tårnene og hva som skjedde under og etter angrepene. Mens vi stod i kø for å komme inn til museet, hadde vi god utsikt til det nye tårnet Freedomtower, som også er et minnesmerke etter 9/11 tragedien.

Chinatown

På Tirsdag kveld skulle vi til den litt mer eksotiske delen av New York - nemlig Chinatown.Da vi ankom Chinatown, fant vi fort restauranten vi skulle spise på; Golden Unicorn! Det ble litt frem og tilbake, litt surr med bestilling og misforståelser, men det ordnet seg heldigvis til slutt.Ikke lett å ta i mot 45 elever til middag! Vi fikk likevel god mat og vi spiste oss gode og mette (I hvert fall vi som ikke er veganere eller vegetarianere). For ut kom det dim sum i alle varianter, og det var kylling, og det var kjøtt, og tropiske frukter i alle slag, og det var kokosnøttpudding, og vi lo og koste oss gjennom hele måltidet.