28.02.2018 Av: Erik Larsen Postet i: Reiseliv Tags: new york, usa, Reiseliv, Håndball
New York for reiseliv og håndball

19.Februar, klokken 04:30 sto ca.40 elever fra reiseliv og håndball klar med koffertene i snøstorm.

Vi tok buss til Gardemoen. Klokken 11:00 skulle flyet dra, men det var forsinket med en time. Etter en 8 timers flytur kom vi endelig fram til Newark, som ligger i New Jersey.

Når vi ankom til New York var det kveld og det først vi gjorde var å dra til Empire State Building. Billettene var bestilt på forhånd så vi slapp å sto i altfor mye kø før vi kunne komme opp til utsiktspunktet. Empire State Building har så mange som 102 etasjer, så det tok en stund med heis.  På veien opp til toppen var det modeller av Empire State Building, litt informasjon om hvordan bygningen ble bygget og historien til bygningen. Når vi endelig kom til toppen av bygningen kunne vi se store deler av New York og en herlig utsikt. Noe av det første vi gjorde i New York var å besøke Frihetsgudinnen og Ellis Island. Vi tok en båt fra Manhattan til frihetsgudinnen. På Liberty Island hvor frihetsgudinnen befinner seg tok vi bilder, gikk rundt på øya og beundret utsikten fra øya til resten av New York. Videre dro vi til Ellis Island. På Ellis Island befinner det seg et gammelt flykningsmottak som er gjort

om til et museum. Her gikk vi rundt, lærte mye om innvandringshistorien til USA. Deretter spiste vi lunsj på øya og dro tilbake til Manhattan.

Senere på dagen dro vi til Ground Zero og 9/11-museumet. På Ground Zero fikk vi se minnesmerkene etter flyangrepet på Twintowers. Dette var en veldig sterk opplevelse. Inne på museet fikk vi se det som var igjen av bygningene, hva som skjedde under og etter angrepene og hvem som omkom. Vi fikk også det nye tårnet Freedomtower som også et minnesmerke etter 9/11 tragedien.

På kvelden fikk vi dra til en del av New York er litt annerledes av resten av New York, nemlig Chinatown. På Chinatown skulle vi spise på en restaurant som kalles Golden Unicorn. Her fikk vi kjempe god mat og vi ble gode å mette. Det var veldig mye forskjellig vi fikk, alt fra kylling til kokosnøtt pudding. Senere dro vi på hotellet å la oss.

Onsdags morgen gikk vi samlet ned til FN bygningen, der fikk vi omvisning i store deler av bygget. Alle har hatt om FN i tidligere skolegang og vi har sett bilder av bygningen i bøker, på nett osv, så å se det i virkeligheten var veldig spennende. Sikkerheten i New York er veldig høy, så på de fleste plasser må man gjennom en sikkerhetskontroll, blant annet på FN bygningen. Videre gikk vi til Sjømannskirken, der vi fikk en innføring i hva de gjør der, så fikk vi pizza og norske vafler, det smakte veldig godt.Etter to fantastiske besøk dro vi til Rockefeller Center, veldig kult å se New York i en høy skyskraper på dagen. I tillegg fikk vi med oss et frieri på en skøytebane, det var jo tross alt valentinsdagen. På kvelden var det forestillinger på Broadway, de fleste var på Lion King og Aladdin. Det var noen som også dro på basketkamp.

På torsdagen hadde vi hele dagen fri til shopping/sightseeing. Det var mye folk gjorde blant annet å dra på sightseeing i nær området eller shopping i staten ved siden av, nemlig New Jersey. Vi som dro til New Jersey dro på et stort outlet. Senere på dagen tok vi buss inn til byen og spiste middag med resten av gjengen.

Fredagen startet vi dagen med morgensamling i St. Patrick’s Cathedral, der ble vi delt i grupper og måtte gå rundt i kirka og løse oppgaver. Stor og fin kirke. Etter det gikk vi til Trump Tower der vi hadde litt egentid, før vi feiret alles bursdag med cupcakes og leker i Central Park. Etter det hadde vi noen timer fri før vi dro på MOMA. Ekstremt masse folk der, men verdt å ta turen innom. Der fikk noen av oss også med oss et frieri

På Lørdag en hadde vi store deler av dagen fri men vi måtte gjøre en intervjuoppegave, vi skulle nemlig bli mer kjent med innbyggerne i New York. Vi ble delt inn i grupper før vi skulle ut i New York å intervjue folk. Folkene var både hyggelige og kanskje noen ikke var i like godt humør. Så fort man begynte å prate med folk, gikk det veldig greit og de fleste var åpen for å ta en prat. Senere på kvelden var det middag.

Søndag og avreisedag. Vi sjekket ut på morgen og tok undergrunnen sammen til Harlem på gospelgudstjeneste i Abyssinian Baptist Church. Vi fikk høre at den skulle vare mellom 2-2.5 time, og noen av oss var mindre positiv til det, men etter å ha kommet ut etter gudstjenesten tror vi de fleste endret mening. Et ekstremt trøkk, engasjement og godhet hos både forsamling, prest og gospelkor skal du lete lenge etter. Nå skjønner vi hvorfor det sto folk i kø langt nedover gaten i Harlem.

Vi dro tilbake til hotellet og tok busser tilbake til flyplassen. Mandagsmorgen 0745 landet vi trygt på Gardemoen etter et par timer i fly. Nå er det praksisuke der noen jobber på for eksempel hotell, eller er ute å reiser som for eksempel til Tallin, Dublin og reislivselever.

Tusen takk for en fantstisk tur både til lærere, gjester, håndballelever og reiselivselever.