05.12.2014 Av: Sandvolley Postet i: Sandvolleyball Tags: Brasil, sandvolleyball, tur, Kristusstatuen, Sukkertoppen, Favelaen, Ipanema, sjømannskirken
Oppsummering av turen til Brasil

Hei på deg!

Etter en lang og fantstisk tur har vi kommet tilbake til Grenland fhs. Vi har opplevd utrolig mye og vi sitter igjen med mange innholdrike minner. Vi tenkte vi skulle oppsummere turen og fortelle litt om minnene vi sitter igjen med.

Dag 1:

Etter den lange flyturen var det tungt å dra på trening kl. 09.30. Vi var alle veldig spente på hvordan treningen kom til å bli. Da vi kom på trening fikk vi møte Zé og Caca, og også vår norske og kjekke Iver Horrem. Zé er landslagstrener for det brasilianske damelaget, og han trente oss! :D Caca eier banene vi spilte på. Både Zé og Caca er gode venner av Iver.

Treningen varte til kl. 11.30. Da dro alle til leiligheten sin, dusjet og spiste. Kl. 16 møttes alle på stranda for soling og bading - prosjekt brun og blid var i gang! Bølgene var store og det var kraftige undervannsstrømninger.

Leiligheten til Rebekka (og Sven Magnus, Jørgen, Ida Marie og Madelene) stod for middagen, og det var hamburger som stod på menyen. Vi var tilsammen 18 som skulle ha mat, altså 2 hamburgere på hver = 36 burgere. På kjøkkenet var det bare en liten stekepanne, der det bare gikk an å steke én burger av gangen, og det resulterte i at det tok 2 timer før den siste burgeren var ferdig. Men hamburgerene ble gode og alle virket fornøyde.

Iver og Caca

Dag 2:

Treningen startet kl. 09.00, og denne dagen var det stenkende sol. Sanden var veldig varm og alle ble fort slitne, så midt i treningen tok alle seg et bad i det kalde Atlanterhavet.

Kl. 13.00 møttes utenfor McDonalds for å ta minibuss. Vi dro til Kristusstatusen! For å komme opp til Kristusstatuen måtte vi ta bane. Det var flere stoppesteder der folk kunne kjøpe vann, og på det ene stoppet kom det på noen brasilianske musikere som spilte på trommer og andre instrumenter. Oppe på Kristusstatuen var det en utrolig fin utsikt, og det var veldig gøy å se den ekstremt høye statuen. Plutselig hørte vi at noen snakket norsk, og det viste seg at det var Rønningen fhs. Noen av oss snakket litt med dem, og trenerene våre fikk god kontakt. Det ble avtalt at vi skulle spille sandvolleyturnering mot hverandre i løpet av oppholdet i Brasil.

Så dro vi til Sukkertoppen. For å komme opp dit tok vi gondol, og det var mange som kjente på høydeskrekken. På toppen var det en restaurant og forskjellige butikker. Noen bestilte mat og andre spiste is. I løpet av tiden vi var der fikk vi mange nye venner - aper. Apene var ikke sjenerte og hoppet rundt på bordene og prøvde å ta maten vår.

Gondol

Ape mamma med baby

Kl. 20.00 var det middag. Vi dro på en kjøttrestaurant, der kelnerene gikk rundt med kjøtt og vi sa ja til det vi ville ha og nei til det vi ikke ville ha. Noe av det vi spiste var kylling, babybiff, biff med ost, lam og pølser m.m. Simon hadde bursdag denne dagen og han fikk kake. Etter middagen gikk noen til leilighetene og noen til Starbucks.

Dag 3:

Denne dagen hadde vi to treninger. Den første trening som vanlig kl. 09.00 og den andre var kl. 15.00. Mellom treningene spiste vi is og slappet av på stranden. Middagen var hos Marius (og Pål, Ola, Ruben og Simon) og de lagde kyllingsalat. De hadde også ordnet dessert, som var fruktsalat med sjokoladebiter.

Dag 4:

Treningen var kl. 09.30. Denne dagen var det turnering mot Rønningen fhs. Med mange gode og jevne kamper var det Rønningen fhs som stakk av med seieren. Til vårt forsvar spilte vi ikke med vanlige sandvolleyregler. Men vi er ikke dårlige tapere og tok dermed dette med et smil! :)

Middagen var hos Liv (og Cecilie, Mari og Ragna), og de lagde spaghettig med kjøttsaus. Iver stakk innom og vi lekte en lek der vi skal finne ut hvilken påstand som hører til hvilken person.

Dag 5:

Treningen startet kl. 09.30 denne dagen også. Etter trening slappet vi av litt og så tok vi turen opp til De to brødre. For å komme opp til toppen måtte vi gå gjennom favelaen, der Caca bor. Det var veldig spennende, og litt trist, og se hvordan de fattigste i Brasil levde. Turen tok 1,5 timer, men det føltes mye lenger på grunn av varmen og veldig sterk sol. Helt i begynnelsen av turen sa Caca "5 minutes", men det var fremdeles 1,5 timer igjen. Dette sa han, med jevne mellomrom, flere ganger i løpet av turen. På toppen tok vi bilder og nøt den herlige utsikten over Ipanema beach, Cocacabana og Favelaen. Turen ned gikk veldig fort. Alle fikk smake Acai, som var en blanding av smoothie/slush med musli.

Etter fjellturen dro vi å se på innendørs volleyballkamp (dame). Vi tok undergrunnsbanen frem og tilbake, som tok ca. 30 min. Det var morsomt å se en kamp på så høyt nivå.

Dag 6:

Treningen denne dagen var fra kl. 10.00-11.00. Etter trening dro vi på pizzahut og spiste pizza, og så dro vi til Maracana (fotballstadion) for å se Vasco da Gama og ABCRN spille kamp. Det var en utrolig stemning der og alle koste seg kjempe mye. Kampen resulterte i 1-0 til Vasco da Gama ved straffespark. Caca var den mest engasjerte av oss alle.

Dag 7: Chilledag

Det var ikke trening denne dagen. Utenfor leiligheten til Rebekka var det et stort marked. Alle jentene + Liv (og Sven Magnus) gikk rundt på markedet, mens guttene var på Nike Store. Etterpå gikk vi ned på stranden og der var vi helt til kl. 17.00. Middagen i dag var på en Mexicansk restaurant.

Cecilie og Ida Marie på markedet

Dag 8:

Treningen startet kl. 09.30. Etter treningen, kl. 13.00, dro vi på stranden og da prøvde Ruben og Jørgen ut sine nye skinboards. Kl. 15.00 var det surfing. Noen surfet og andre satt og så på. Det var morsomt å se på hvor fort de lærte seg å stå på brettet. Det sies at det er veldig vanskelig, men disse folka fikk det til å se lett ut.

Jørgen

Eirik

Madelene :*

Det var Eirik (og Kenneth, Tor og Petter) som stod for middagen, og det var norsk tomatsuppe fra Toro m/ loff. Vi lekte den samme leke som vi gjorde da vi var og Liv og jentene.

Dag 9:

Denne dagen hadde vi to treninger. Den første var kl. 09.30, det var sol og blåste litt. Den andre treningen var kl. 15.00 og da var det veldig mye vind. Det var vanskelig, men morsomt å spille med så mye vind. Hver leilighet ordnet middagen sin selv denne dagen.

Dag 10:

Trening som vanlig kl. 09.30. Så dro vi til sjømannskirken. Der fikk vi vaffler og endelig snakket norsk. Det var fire voksne som tok oss imot, og de var veldig hyggelige. Det var et stort hus: i første etasje var det bibliotek, stue, kjøkken, bad og kontor, og i andre etasje bodde to av de voksne med to barn. Det var også en fotballbane der og et lite basseng. Ruben badet i bassenget med barna.

Madelene, Tor, Marius og Ragna var på henggliding imens vi var i sjømannskirken.

Kl. 16 dro vi til Caca på barbeque-fest. Vi fikk sett hvordan han bodde, og han grillet mat til oss; pølser og kjøtt. Caca sa at han takket Gud hver dag for hvor godt han hadde det. Utsiden av huset var ikke pent, men inne var det koselig. Han hadde tre etasjer, stor seng, stor tv, dusj, do, og kjøkken på takterrassen. Han hadde en av de fineste husene i Favelaen.

Dag 11:

Treningen var kl. 09.30. Kl. 15.00 dro første gruppe på sambakurs. Instruktørene var veldig flinke og engasjerte, og alle var med å danset. Etter Samba dro noen på shopping. Seneret var veldig stort og hadde mange merkebutikker. Det var veldig dyrt, så det var ikke alle som kjøpte noe, men det var kult å ha vært der.

Middagen denne dagen var på kjøttrestauranten.

Dag 12:

Madelene, Ola, Sven Magnus, Rebekka og Ida Marie dro for å se på soloppgangen kl. 05.30. Det var overskyet og tåke, så vi så ingenting og det var litt nedtur.

Som vanlig var treningen kl. 09.30. Denne dagen blåste det utrolig mye, det var overskyet og litt regn. Brasilianerne pleier å gjemme seg inne når det regner, så Iver ringte Zé, og han og Caca kom for sent til treningen. Vaskedamene kom kl. 14.00 for å vaske, så alle måtte være ferdig pakket til da. Kl. 15.00 møttes alle for å gå bortover Cocacabana. På vei tilbake gikk vi innom Pizza Hut og spiste middag. Alle leverte bagasjen sin i Ipanema Palace, kl. 18.00, for å vente på minibussene. Vi dro til flyplassen kl. 20.00.

Så begynte den lange turen hjemover, som varte i ca. 36 timer. Vi kom hjem kl. 01.00 søndag morgen, slitne og trøtte.

Simon, Gunnar og Ida Marie

Alt i alt sitter vi igjen med mange gode minner og opplevelser. De fleste av oss kunne gjerne tatt turen tilbake igjen. Vi merker allerede savnet av Caca og Zé. Og ja, Iver, vi savner deg også <3