22.11.2014 Av: Maria Busengdal Postet i: Nyheter Tags: backpacker, walkabout, norgerundt
Porsgrunn – Molde uten penger

Vi fikk utfordringen å komme oss rundt i Norge uten medbrakt mat og penger. Vi valgte at reisen vår skulle gå fra Porsgrunn til Molde. For å få til dette jobbet vi for penger til reisen og eventuelt mat og overnatting. I løpet av turen møtte vi mange snille mennesker og vi fikk se vår fantastiske norske natur.

Reisen vår startet på Grenland Fhs. der Kristin og Kristina gikk 1 time ned til togstasjonen med fullstappet sekk, som vi backpackere gjør. Derfra tok de toget til Drammen med inntjente penger fra salget av kanelsnurrer. Her hentet Karoline jentene og vi tok turen innom verdens største hoppbakke, Vikersundbakken, for deretter å dra hjem til henne. Her jobbet vi iherdig. Vasking av biler, vinduer og dører ble utført. Videre ble vi kjørt til Gjøvik av en venn av Karoline, der vi overnattet på Viken fhs. Her ble vi møtt av en koselig kar ved navn Ruben. Vi møtte også mange hyggelige elever som var nysgjerrige på hva vi drev på med.

Etter en natt på Viken, fikk vi i oppgave å vaske noen rom. Vi gjorde en fabelaktig jobb. Deretter ble vi hentet og kjørt til Lillehammer togstasjon av en venn av Kristina. Herfra dro vi med toget til Bjorli, med et togbytte på Dombås. Togbillettene kjøpte vi med de inntjente pengene. På Bjorli ble vi møtt av ei koselig dame som tok oss med til Dyrekroken hundepensjonat. Her fikk vi vårt eget lille hus, hvor vi kunne dusje, lage mat og sove i en myk seng.

Dagen etter vi kom frem til Bjorli, kikket vi ut av vinduet. Det hadde kommet snø! Jobben vår på hundepensjonatet besto av å vaske hundebur, matskåler og møkke ut av et par båser. Etter jobben gikk vi rundt på gården og koste med valper, minigriser, kaniner, hester og geiter. Vi ble hentet seint på kvelden av mora til Kristina som kjørte oss ned Romsdalen forbi den rasfarlige Mannen og Trollveggen. Da vi kom frem til Åndalsnes og huset til Kristina, laget vi mat og gikk til sengs.

Så gikk turen over Trollstigen, ned til Gudbrandsdalsjuvet og videre til Valldal. Vi besøkte familien til Kristina og fikk være med i bursdag. Der ble det servert gode kaker og vi fikk kose med babykaniner før vi reiste tilbake til Åndalsnes.

Siste dagen kjørte vi til Molde. Vi måtte ta ferge på 10 min før vi kjørte inn til Molde sentrum. Her kikket vi på Seilet hotell og stadioen før vi tok avskjed med hverandre.