string(5) "right"

Elevene blogger om turene de reiser på

Action/bistandSunnmøre

Første del av Sunnmøretur

Første dag på road trip kjørte vi hele veien fra Porsgrunn til Åndalsnes. På veien stoppet vi både på Espa og i Hafjell, hjemplassen til stippen vår Henrik. I Åndalsnes var vi så heldige å få sove i huset til ei venninne av Randi Irene. Marte var også vår guide på Via Ferrata dagen etter. Dette var en luftig opplevelse. Videre fra Via Ferrata gikk vi opp til Rampestreken, som alle andre nordmenn har gjort i år. Tåken kom dessverre og tok utsikten, men nå kan vi i hvert fall si til alle vi kjenner at vi har vært der. Fra Åndalsnes gikk turen opp Trollstigen og til Stordal. Der sov vi på hytta til Helene, som er elev på linja. På hytta ble vi møtt med store smil og ferdig middag, noe vi satte stor pris på. Neste aktivitet var rafting i Valldal. Elva var stor, og alle fikk…

Action/bistandMoldova

Årets Moldovaseminar

På lørdag var det klart for årets Moldovaseminar! Her vier vi en hel dag til å samle inn penger til organisasjonen Misjon uten Grenser som hjelper fattige barn og familier i Øst-Europa. På Grenland FHS pleier Action og Bistand, sammen med valgfaget Prosjekt Moldova, å reise til Moldova i november. Der samarbeider vi med Misjon uten Grenser for å gjøre en forskjell for menneskene der nede. På grunn av situasjonen med korona kan dette bli vanskelig å gjennomføre. Likevel var hele skolen engasjert til å bidra med å samle inn penger – spesielt nå som det virkelig er mer nødvendig enn noen gang. Vi startet dagen i foredragssalen med å høre på historier, se filmer og bilder fra elever som har vært på turen før. Dermed ble elevene delt inn korridorvis, og det var tid for å begynne den store innsamlingen. Det ble satt igang mange kreative innsamlingsmetoder utover dagen….

Action/bistandAfrika

Motorcross og skolebesøk

En av de siste dagene i Tanzania ble klassen delt i to. Mens noen besøkte en barneskole, fikk resten av elevene teste sine ferdigheter innenfor Motorcross. En dag fyllt av både bistand og action med andre ord!

Avsluttet turen i paradis

De siste dagene i Øst-Afrika tilbringte vi på Diani Beach i Mombasa. Dette har var den delen av turen hvor vi har hatt fritid og mulighet til å gjøre akkurat det vi selv vi! De fleste av oss hadde rolige dager her, med litt vondt i magen blant flere, har det vært mye avslapning og soling. Vi har også hatt fine gåturer langs stranda, morgenyoga i soloppgang, kjøring av tuktuk til marked og noen actionfylte aktiviteter.

Route 66USA

Tilbakeblikk til USA.

Nå har vi vært hjemme fra USA i litt over en uke og er tilbake i den vanlige skolehverdagen. Vi har begynt å jobbe litt med å lage video fra turen og koser oss med å se tilbake på høydepunktene.