Etter en uke i den travle byen New York og en roligere uke hjemme på ferie, var uke 9 dedikert til praksisuke. Det innebærte at vi fikk så og si frie tøyler til å enten reise på en studietur, sjekke ut diverse universiteter eller å jobbe uten lønn på jobber man var litt interessert i å finne ut mer av. Klassen vår var dermed spredt i alle kanter, noen i Nord-Norge, noen i Sør-Norge, og andre i Europeiske storbyer som Krakow, Amsterdam, Praha og Athen.
Opplegget for praksisuken har vi i forkant presentert for klassen, og vi hadde gledet oss lenge til å få litt frie tøyler og å utforske turistmål på egenhånd. Noen tilbrakte praksisuken i jobb og fikk dermed litt mer innsikt i hva arbeidslivet går ut på. De som besøkte universiteter fikk et innblikk i hva student-livet har å by på, og ble også mer sikker på om diverse studier er for dem eller ikke.
For dem som ikke ville holde seg innenfor de norske grenser, gikk turen til diverse byer i Europa. En gjeng reiste til Amsterdam, en til Krakow og Warsawa, en til Athen, og ei dro til Praha. Disse turene sto vi for økonomisk selv, og vi hadde planlagt godt i forveien og fått godkjent opplegget for turen før avreise. Disse turene måtte vare i rundt 5 dager og inneholde et opplegg på 5 skoletimer hver dag.
For dem i Polen ble det besøk i Auschwitz, saltgruvene, neon-museum og sightseeing i Krakows- og Warszawas gater.
Gjengen i Amsterdam fikk blant annet oppleve Anne Franks hus, kanaltur, og Madame Tussauds, samt litt shopping blant de fine husene ved kanalene.
De som dro til litt varmere strøk, Athen, fikk se velkjente tempelruiner og utforsket gresk kultur og landskap.
For noen av dem som holdt seg i Norge, gikk turen til Trondheim og et besøk på NTNU. De fikk være med på noen forelesninger og kunne dermed finne ut av om studie var like interessant og spennende som de hadde forestilt seg. En ganske lur ide med tanke på at søknadsfristen for universiteter nærmer seg med stormskritt. Litt sightseeing i Trondheim ble det også for flere.
Nå er alle linjeukene for reiselivsklassen desverre over, og vi har kun fellesturen til Italia med hele skolen igjen. Vi begynner dermed smått med forberedelser til det og har nå de siste dagene hatt Italia-dager hvor undervisning, mat og underholdning har italiensk tema.
Ellers har vi vanlige reiselivstimer hvor vi blant annet har begynt å forberede oss til kulturarrangementer vi skal ha for klassen. Vi har blitt delt opp i 4 grupper og har alle fått en verdensdel hver av Afrika, Amerika, Asia oh Europa. Vi velger selv et land innenfor vår verdensdel og skal arrangere en skoletime med mat, fakta og underholdning utifra det valgte landets kultur og tradisjoner. På den måten vil vi få bedre kunnskap om verden utenfor selv om det ikke nødvendigvis er reisemål i nærmeste fremtid. Dette vil vi fortsette med utover våren.