BACKPACK I FILIPPINENE: Pandan Island

Australia og FilippineneBackpackerElevbloggen • 10 / mars / 24

Etter fine dager med Mama’s og MWB, går turen videre til Pandan Island. Her tilbringte vi fire netter i bungalower!

Mye å gjøre på Pandan

Pandan er et paradis av en øy. De søte bungalowen vi bor i, sammen med den vakre stranden og sola som steker gjorde Pandan helt fantastisk. Disse dagene var det mye fritid og valg selv om hva man ønsket å fylle dagene med.

Apo reef

Apo reef er det nest største korallrev et i verden, og vi var så heldige å få snorkle og se på dette.

Vi startet dagen med en 3 timers båttur ut til «apo reef». Turen gikk fort med fint vær og nydelig utsikt. Vi fikk og sett delfiner på veien! Deretter tok vi på oss snorkleutstyr og hoppet ut fra båten. Vannet var fylt med masse tropiske fisker og hai. Etter en times tid i vannet tok vi turen til øya. Der gikk vi gjennom en mangrove skog og opp til et fyrtårn med utsikten over korallrevet.

Så var det på tide å dra tilbake til båten. Der fikk vi servert deilig lunsj mens vi seilte til neste snorkleområde. Vi snorklet en times tid over sanddynene, før vi vendte hjemover. Til tross for at noen ble båtsyke og solbrente var dagen en suksess!

Dykking og snorkling

Dykkermaske og snorkler ble mye brukt disse dagene på Pandan. På apo reef, men også langs vannkanten på Pandan. Et par av oss hadde med eget hjemmefra, mens noen leide utstyr for en billig penge. Det var masse fint å se, veldig kult å få sett både koraller og fisk.

En stor gjeng ønsket å ta dette enda lenger, og ble med på introkurs for dykking. Der fikk vi litt teoretisk opplæring før vi satte igang i vannet. Det var masse vakkert å se og veldig kult å få oppleve verdenen under vann. Vi fikk dykket ned til 12 meter dyp. Mange fikk sett fisker de ikke viste fantes, og fant raskt ut at dette er en hobby de vil gå videre med.

Tur på øya

En liten skogstur unna skjulte det seg vakre perler.

Siste dag

Siste dag på pandan startet med et rolig morgenbad, og morgenbønn for dem som ønsket. Etter frokostbuffet var det fritid og vi gjorde det vi ønsket. Mange snorklet, solte seg, drakk kokosmelk fra kokosnøtt og noen leide sup brett. På ettermiddagen satte vi igang sandvolleyturnering. Det var gøy å spille, og spesielt gøy at alle de filippinske på øya sto å fulgte nøye med!

Etter kampen satte vi igang å smale litt ved, slik at vi kunne ha bål seinere på kvelden. En gjeng tok et nattbad mens solen gikk ned, før vi spiste siste middag på pandan.

Så var vi så heldig å finne skilpadder her som nettopp hadde klekket! Det var mange søte små som krabber rundt, som vi måtte hjelpe ned til vannet. Det var en kul opplevelse, spesielt siden «jeg vil se skilpadder» var en frase mange sa daglig frem til nå.

Så hadde vi kveldssamling rundt bålet og tittet på den fine stjernehimmelen før det var på tide å pakke sekken med nesa mot neste destinasjon.

Veldig takknemlig for at vi fikk oppleve fine Filippinene fra flere sider, og er spente på hva resten av reisen har å tilby!

Bli med på et år med action, eventyr og sport.