BACKPACKERNE NORGE RUNDT

BackpackerElevbloggen • 01 / desember / 23

Backpackerne har nå reist Norge rundt på lavbudsjett. Vi har opplevd mye forskjellig!

Å reise på lavbudsjett

Målet med turen var å lære å planlegge en reise, og utføre denne reisen på et lavbudsjett. For å klare dette kontaktet vi organisasjoner, butikker, restauranter, hoteller og mer, for å høre om vi kunne gjøre en tjeneste i bytte mot opphold, mat eller aktiviteter.

For å gjøre turen enda mer innholdsrik hadde vi en konkurranse. Denne konkurransen bestod av mange små utfordringer som blant annet å synge allsang på kollektivtransport, gi en blomst til en fremmed og ta selfie med et dyr. Mange gikk ut av komfortsonen sin i jakten på seieren.

Første gruppe: Molde, Kristiansund, Trondheim og Oslo.

Vi reiste til Molde, Kristiansund, Trondheim og Oslo.

I Molde så vi på den fine naturen og dro på Escaperoom. Her fikk vi gratis overnatting på Thon hotel.

Da vi var i Kristiansund tittet vi rundt i byen og koste oss på cafe. Da sov vi hos Rikkes stefar.

I Trondheim var vi blant annet innom Nidarosdomen, kristiansten festning og gikk rundt i byen og så på alt Trondheim hadde å by på. I Trondheim sov vi hos ei venninne til Mathilde.

Da vi kom til Oslo så vi bare rundt i sentrum og spiste på restaurant. Da sov vi hos onkelen til Mathilde.

Hilsen Rikke, Kine og Mathilde <3

Gruppe to: Drammen og Bergen

Hei, vi, Mali, Johan og Amalie dro på Norge Rundt tur sammen. Det var en veldig fin tur, hvor vi koste oss masse. Vi dro først fra Porsgrunn til Drammen. I Drammen hadde vi en rolig og koselig spillkveld hos tanten til Mali. Neste dag var vi i Drammen og utforsket og ble litt kjent med byen.

På kvelden tok vi tog til Bergen. På toget møtte vi en annen gruppe, og koste oss. Resten av turen var vi i Bergen, og bodde hos Amalie sin familie. Første dagen i Bergen dro vi på fløyen og gikk på bryggen. På kvelden dro vi på båttur med Redningsselskapet.

Neste dag startet vi dagen i Ado arena og badet. Når vi hadde vært å badet gikk vi rundt i Bergen, og ble bedre kjent med byen. På ettermiddagen møtte vi en annen gruppe hvor vi bowlet, spilte minigolf og sang karaoke.

Siste dagen ble til Reise. Det har vert en veldig fin tur, og vi har kost oss masse. 🥰❤️

Gruppe 3: Drammen, Kråkstad og Bergen

Vi startet turen vår med tog til Drammen. Der tok vi turen opp til Danvik folkehøgskole hvor vi tilbragte vår første natt. Det var spennende å besøke en annen folkehøgskole og få være med på litt av deres opplegg!

Neste dag dro vi til Kråkstad, hvor vi sov hjemme hos Ruth-Sofie en natt. I Kråkstad var vi på skogstur og gikk opp til Hjellsostårnet (hvor vi gikk oss vill). Før vi lagde middag og bakte kake for å feire moren til Ruth-Sofie som hadde bursdag. Senere på kvelden tok vi oss et forfriskende kveldsbad med kun 2° i lufta! Ruth-Sofie og Miriam Johanne bakte boller til godt over klokka 2:30 på natten slik at vi kunne ha noe godt på togturen neste dag.

Ut på tur aldri sur

Neste dag brukte vi hovedsakelig på togtur fra Kråkstad til bergen. Det var veldig fint vær så det var fint å se på det vakre naturlandsskapet langs veien. Da vi kom frem til bergen ble vi hentet og kjørt til Oleanna for vi skulle sove de to siste nettene av reisen.

Fjerde dag startet vi tidlig med å møte opp hos Godt Brød klokka 9:00 for å hjelpe til med litt kosting og omplanting av planter. Så nøt vi et deilig måltid før vi dro på ettermiddagstreff. Her spiste vi litt snitter og snakket med dem på treffet. Det var veldig koselig ❤️

Siste punkt på planen var å ta fløyen. Det var fin utsikt og mange mennesker på Fløyen! Turen ned var en fin liten spasertur, hvor vi møtte på en gjeng med geiter og fikk tatt en sklie. Endte kvelden med å gjøre et par flere utfordringer før vi dro hjem til Oleanna for å lage klar taco.

Etter en natt til hos Oleanna takket vi for oss og dro hjemover. Takk for en fin tur❤️

Gruppe 4: Oslo, Bergen og Stavanger

Vi, Nora, Johanne, Mads og Daniel startet turen vår med å ta gratis buss til Oslo. Der sov vi hos Johanne en natt. I Oslo var vi på litt sightseeing og badet i jacuzzi hjemme hos Johanne.

Neste dag tok vi tog fra oslo til Bergen. Vi møtte på gruppe to (Amalie, Mali og Johan) så satt med dem på toget. Vi kom frem ganske seint til Bergen, så slappet av om kvelden. Daniel og Mads sov hos en venninne av søstra til Mads, mens Nora og Johanne sov hos broren til bestefaren til Nora.

Viktig med god sunn mat på tur

Neste dag gikk vi litt rundt i Bergen. Vi var blant annet på galleriet og på bryggen. Senere så vasket vi på en pizza restaurant, hvor vi etterpå fikk pizza som belønning.

Tidlig neste morgen tok vi buss til Stavanger. Der skulle vi sove siste natt av turen. Vi var så heldige å få bo hjemme hos foreldrene til Idunn på skolen! I Stavanger var vi på Oljemuseet og på Fangene på Fortet. På Fangene på Fortet vasket vi en stund i diverse rom og fikk oppleve fangene på fortet etterpp. Det var veldig kult!

Neste dag var det på tide å dra hjemover! Det har vært en fin tur!

Gruppe 5: Oslo og Bergen

Vår gruppe som bestod av Maria, Henriette og Patrick var i Oslo og Bergen. Første dagen på turen dro vi til oslo.

Dagen etter bestod av byvandring og resturantbesøk med en annen gruppe. Etter to fine dager i oslo, gikk turen til bergen med tog. Dagen etter tilbrakte vi dagen i bergen sentrum, der vi blant annet besøkte fløyen, naturhistorisk musem, før vi dro til vestkanten opplevelser der vi bowlet, spilte minigolf og sang karaoke med en annen gruppe.

Deretter var tiden inne for å dra hjem, men før vi dro rakk vi å gå en tur til landåsfjellet, der vi fikk se vakker natur.

En ekstra stor takk til familiemedlemmene til maria for all gjestfriheten <3

Smakebit på backpacker-livet

Norge rundt turen har vært lærerik og har gitt oss en smakebit på backpacker livet! Det har vært spennende og utfordrende å finne reiserute, billige overnatter og rimelige aktiviteter. Vi har lært masse og kost oss på tur!

I etterkant av turen har vi delt erfaringer og kommet med tips og triks til hverandre. Nå vender vi blikket mot vår neste tur: Filipinene og Australia. Da vil vi få testet det vi har lært!

Hilsen Backpackerne <3

Bli med på et år med action, eventyr og sport.