Dag 3 og 4

ElevbloggenJordanReiseliv • 13 / november / 23

Dag 3 startet tidlig med morgenbad i Dødehavet for å se soloppgangen, og så en fin frokost før vi skulle videre med buss til Petra. Dag 4 var vi i Petra hele dagen.

Mount Nebo

På vei til Petra stoppet vi på Mount Nebo, et fjell som ligger i Jordan, omtrent 700 meter over havet. Nebo-fjellet er nevnt i Bibelen som stedet der Moses så over det lovede land før sin død.

Minnestein for Moses

Vi så slangekorset som står utenfor kirken, seks graver funnet under gulvet til kirken, og rester av mosaikk i presterommet, der den eldste var en panel med et flettet kors.

Flettekorset: eldste mosaikken funnet i kirken

Vi spiste lunsj 5min unna Mount Nebo. Her så vi på en tradisjonell mat seremoni. De snur kjellen med mat opp ned og slår på toppen for å løsne maten inni.

Tradisjonell matrett
Lunsj

Madaba

Videre dro vi inn til Mosaikk byen Madaba for å se på et flott mosaikk over Jordan og Israel som kartlegger viktige hus og hellige steder sånn at reisende gjennom byen kunne finne veien videre.

Mosaikk kart

Etter noen timer i buss stoppet vi ved et utsiktspunkt for å ta bilder og se på solnedgangen. Her var det noen barn som hilste til oss.

Dag 4: Petra

Etter vi hadde gått litt for å se Petra muren så fikk vi tid til å gå rundt for oss selv og velge selv hva vi ville se. Man kunne velge å gå opp på noen topper eller slappe av å se på den fine arkitekturen.

Det var noen som valgte å gå den lange og bratte turen opp til Monestry, noe vi synes var verdt det når man kom opp. Det var en utrolig fin tur med masse fine omgivelser. Mange i klassen ble enige om at det var en av de fineste turene de hadde gått på.

Marthe, Idun, Ronja og Ellerine var de eneste som gikk opp der av klassen.

Så gikk turen videre til en annen stor by i Jordan, Aqaba. Det var veldig rart for mange å være så tett på Israel med tanke på at det var bare en kort kjøretur unna. Men byen var veldig fin og vi gleder oss til å være her flere dager fremover.

Når vi kom frem til hotellet så hadde vi litt fritid for oss selv til å pakke ut av koffertene og falle litt til rette på rommene før hele klassen dro på Mcdonalds for å spise middag.

Etter middag var det flere som bestemte seg for å gå rundt å se byen og markedene før vi måtte tilbake på hotellet.

Mohammed, veldig hyggelig salgsmannen som kunne litt Norsk

Hilsen Michelle og Ronja<3

Bli med på et år med action, eventyr og sport.