En uke i USA

Route 66USA • 19 / februar / 19

De siste dagene har vi kommet oss fra Chicago til Gallup. Her er et innblikk i noe av det som har skjedd de siste dagene

Første dag med vår legendariske roadtrip skulle begynne klokken 09:00 Tirsdags morgen. Men i kjent amerikansk stil var det jo så klart ekstremt mye kø, i tillegg til at den ene bilen fikk problemer, så da var det bare og vente. Humøret til alle var på topp og vi spilte spill og koste oss mens tiden gikk. Nærme rundt 11:00 kom to Ford Expedtition rullende inn på parkeringen til hotellet og da var det bare å få bagasjen inn i bilen og sette kursen mot Springfield, IL. Da vi ankom Springfield endte vi opp på en resturang som hadde tidenes største burgere/spareribs noe vi utnyttet ved det fulle. Så det var en mett gjeng som satt i bilen tilbake til hotellet. Tror også noen sovnet nokså fort denne dagen..

Som (nesten) alle dager begynte også neste dag i bilen. Vi dro fra Springfield, IL, til Springfield, MO. En fem og en halv times kjøretur fra en Springfield til en annen. Man skulle nesten trodd det var 38 Springfielder i USA eller noe. Langs veien stoppet vi ved Old Chain of rocks bridge. Denne broen som var en del av gamle Route 66 går over Mississippi river, USAs største elv. Siden 1998 har broen kun vert open for fotgjengere og syklister

Deretter gikk turen inn til Springfield hvor gruppen skilte lag. Noen av oss dro på bilmuseum, mens noen dro på sightseeing i den lille byen. For de som dro på sightseeing ble det et uforglemmelig møte med en av de mange døende byene i USA. Bygninger sto falleferdig, og lokalbefolkningen var mildt sakt overrasket over å ha fått besøkende. Neste stopp vi gjorde oss var Bass Pro Shops. Det vi trodde skulle være en generisk friluftslivbutikk viste seg å være mye større en som så. Krokodiller, fisker og ender var bare noen av dyrene vi såg levende i dette butikkhabitatet. Opplevelsen kan oppsummeres som en blanding av shopping på XXL og en tur på akvariet.

Middagen tok vi på Chick-fil-a, noe som var enkelt, greit og egentlig ganske godt før vi dro inn til byen med mål om å få observere en open mic night. Da vi ankom ble vi derimot møtt med mørke lokaler og stengte dører. Etter noen minutters målløs vandring gjennom de tomme gatene holdt vi på å gi opp på planen om open mic, da en dør åpnet seg. Her trakk vi inn, og fikk oppleve både lokal indiemusikk og stand-up komedie som ble veldig rettet mot oss, da vi var største del av publikum. Dagen oppsummeres veldig fint av noe Andrew, stand up komikeren spurte oss om: «What the fuck are you doing in Springfield?»

På valentinsdagen dro vi fra springfield, Missouri klokken 9 på morningen. Turen gikk videre til Oklahoma city, Oklahoma. En 5 timers kjøretur som gikk ganske greit. Vi hadde som vanlig litt stopp på veien, og vi så mye landskap på denne kjøreetappen. Første stop var i Tulsa, Oklahoma. Vi stoppet der for å spise lunch på Tallys Good Food cafe. Det var en ordentlig amerikansk diner som minnet om 50-60 tallet. Gulvet var svart, hvitt rutete, stolene var i rødt skinn og maten vi fikk var typisk amerikansk. Det gikk i sandwiches, burgere og pannekaker. Rett ved siden av Tallys Good food cafe var det en antikk-butikk som vi besøkte. De hadde alt fra gamle tegneserier, til gamle bilskilt og klær. Her var det flere som fant seg noe de likte. Så var det videre på veien. Vi ankom hotellet Best western Plus saddelback Inn i 5-tiden. Da var det litt tid til å slappe av før vi skulle ha middag. Vi hadde planer om å spise middag på Charlseston’s restaurant i bricktown, men vi endte opp på et sushi-sted istedenfor. Men maten der var også veldig god! Vi avsluttet valentinsdagen med å gå på country-konsert med Blake Shelton & friends. Han er dommer i det amerikanske programmet «the voice». Konserten var veldig bra, og vi koste oss mye.

Etter en heftig kveld på konsert, stod vi opp friske og klare for en ny dag på veien. Vi stoppet først innom en sykt stor musikkbutikk og brukte en time på å være der inne. Der hadde de utrolig mye kult og eget rom kun for gitarer, trommer og piano. Da vi var mette på diverse instrument satte vi kursen mot det vi vil si er tidenes kuleste museum. National Cowbow and Western Heritage museum hadde noen utrolig kule utstillinger, Indianerklær, cowboyklær, Utstyr til hester, mennesker, våpen og mye mer. De hadde til og med laget egen landsby som så ut som en by fra Western. Vi fikk litt fritid etter turen på museum og noen av oss tok kursen mot enda et museum. Oklahoma ble 9.April 1995 utsatt for amerikas største terrorangrep, før 9.11. Dette museumet er bare å anbefale for det ga skikkelig store inntrykk på oss som var der. Dagen ble avsluttet med en ishockeykamp. I pausen fikk noen av elevene prøve seg på en lek. Utrolig gøy for alle, selv for de som kanskje ikke er så veldig fan av ishockey.

Bli med på et år med action, eventyr og sport.