Eventyret på det Skotske høyland

ReiselivSkottland • 19 / oktober / 18

Deler av klassen fikk som sagt muligheten til å være med backpackerne til det Skotske høyland. Her fikk vi actionfylte opplevelser og nydelig natur. Dag 3 og 4 for highlandsgjengen var dermed mildt sagt noe annerledes enn for resten av klassen.

Vi startet tidlig om morgenen med buss fra Edinburgh, og til hostellet i Glenmoore. Selve turen til Glenmoore var i utgangspunktet ikke så lang, men alle stoppene på vei dit gjorde turen ganske tidskrevende. Vi hadde et lite stopp innom byen Pitlochry hvor vi fikk kjøpt både lunsj og snacks til kvelden.

Det ble også en liten omvei rundt Lochness, for å speide etter sjømonsteret Nessie. Det var dessverre ingen som så noe til Sjøuhyret, så vi satser på mer hell for de som drar til neste år. Neste og siste stopp var Urquart Castle. Etter dette gikk turen videre til hostellet.

Vel framme ved hostellet, ble det vartet opp med middag, aktiviteter og film. Det ble altså en veldig koselig avslutning på en generelt trivelig dag. Dag 4 for higlandsgjengen var uten tvil en dag preget av både action og spenning. Dagen startet med frokost og nistepakking før vi ble hentet av noen biler for å dra på canyoning. Vi ble først kjørt en plass for å få på oss våtdrakter, hjelm og sko, før vi senere ble kjørt dit hvor det hele skulle skje.

Det startet med en intens klatretur midt uti skogen, opp langs en elv. Da vi kom på toppen kom den sjokkerende beskjeden om at nå var det bare å gjøre seg klar for å ta runden ned en naturlig sklie som denne elven hadde dannet. Resten av dagen var minst like heftig. Det ble både hopping fra stup, rappellering ned og ut i en foss, og flere skliturer.

Etter en grense pushende dag, ble vi på ettermiddagen hentet av bussen som skulle ta oss tilbake til sivilisasjonen. Til tross for at vi alle var trøtte og slitne etter disse to dagene, var det stor enighet i gruppa om at høylandet i Skottland var noe av det mest fortryllende vi hadde opplevd.

Bli med på et år med action, eventyr og sport.