Første dag på Filippinene

Australia og FilippineneBackpacker • 17 / februar / 20

12 februar

Dagen startet tidlig med en utmerket frokost, fersk mango fra hotellets frukttrær. Vi dro tidlig til Mama`s Hopes Heaven. Et barnehjem og eldrehjem for de svakeste i samfunne. Her befinner det seg barn som har opplevd store kriser og hendelser som har gjort det akutt for dem å få hjelp. Vi fikk bare hilse på de eldre, siden barnene var på skolen. De eldre var helt nydelige, de sang og gleden var stor for besøket. Alle var kvinner som har blitt reddet fra gaten, og får nå bo trygt hos Mama`s. Det vakte store inntrykk med gleden de viste, selv med historiene de har bak seg.

Videre dro vi til et av de lokale fengslene i området. Fengselet var nytt og var mye finere enn mange av oss hadde forventet. Tidligre var fengslet plassert under bakken – under en brannstasjon. Her fikk ikke fangene se dagslys, nå var situasjonen helt annerledes. Åpne celler med god utsikt over verdenen utenfor murene. En del av fangene hadde et show for oss, med sang og mye latter. Vi framførte våre sanger og danser, det var tydelig veldig artig for dem. De ledde og klappet i vei, særlig «Gikk en tur på stien» slo særlig til hos fangene. Mama`s driver med mye forebyggende arbeid i fengselet, blant annet å sørge for at fangene blir godt ivaretatt med hygeniske artikler blant annet.

Deretter gikk turen videre til «Smokey Mountains», en søppelplass hvor det bor omtrent 500 familier. Dette var en av de minste søppellandsbyene, siden de størtse har blitt stengt av på grunn av hvor farlig det har blitt der. Når vi kom frem, ble vi møtt av små barn fra 3-10 års alderen. De løp mot oss uten sko, på en bakke full av glass, søppel og avføring. Alle barnene var tydelig preget av livet på søppelhaugen, mange kutt og åpne sår. Hendene deres var svarte med sot og man kunne se lusen gå i hodebunnen på barnene.

Vi samlet barna hvor vi drev med ulike aktiverer som fjesmaling, dans og masse lek og morro. Det var helt sykt mange barn, alle like ivrige for å leke. Vi hadde med en fotball som falt i god smak hos barna, det ble særlig populært å spille basketball. Nonen av barna tok oss med, holdt oss i hendene for å vise oss landsbyen. Der fikk vi se store elendigheter og utrolig mye søppel. Haug på haug så langt øye kunne se med søppel. Dette var levebrødet til så mange familier, hvor ungene fra tidlig alder ikke får lov av foreldrene til å gå på skole, men må bli hjemme og plukke søppel for å forsørge familien. Tilstandene var helt grufulle og får en til å tenke hvor urettferdig verden er.

Inntrykket mange av oss sitter igjen med etter besøket på «Smokey Mountain» er hvor mye glede og kjærligjet de svakeste i samfunnet kan vise ovenfor andre mennesker. På et tidspunkt, skulle barna få godteri og juice. Automatisk stilte alle seg fint på en rekke med hendene frem. Når det var tomt og ikke nok til alle, var det ikke noe sutring eller klaging. De barna som ikke fikk gikk bare videre og lekte. Det mest rørende var at flere av barna som fikk godteri, delte med de som ikke fikk. Når vi skulle gå, fulgte barna med. Hånd i hånd gikk vi gjennom elendighet og grusomhetene. Hvor det ble en rørende avskjed ved bussen.

Helt til slutt reiste vi tilbake til Mama`s og skulle bli med på bursdagsfeiring av februar barnene, dette var alle som fylte bursdag i februar som fikk en samlet bursdagsfeiring. Vi fikk et helt fantastisk show av alle barna, de viste oss alt fra sang til dans. Etter mye latter og lek fikk vi servert mat og kake. Etter samtale med noen av styremedlemmene fra norge fikk vi høre om situasjonen i Filippinene og om arbeidet deres. Helt fantastiske mennesker som gjør en stor forskjell for mange mennesker. Før vi gikk ble det tid til litt mer dansing, det var urolig gøy og morsomt å kunne komme så nær barna.

På slutten av dagen hadde vi en debrif om dagens inntrykk. Vi avsluttet dagen med en kveldsbønn og ord for dagen. Det var godt med litt tid til å smale tankene før vi skulle dra videre tidlig neste dag.

En god start på en spennende reise. Gleder oss til å se hva mer vi har i møte de neste dagene fremover ☀️

Varm hilsen oss:

20 backpackere på Filippinene

Bli med på et år med action, eventyr og sport.