Historiske Israel

Jordan og IsraelReiseliv • 08 / november / 18

Israel har overgått all forventning! Vi har fått sett bygninger, gater og kirker som har en tilknytning til den verdenskjente bibelhistorien vi alle kjenner til. Og om historie ikke er nok, er både Betlehem og Jerusalem nydelige byer med hvite mursteinsbygninger så langt øye kan se.

Etter en mellomlanding i Istanbul, landet vi trygt på israelsk jord, nærmere bestemt Tel Aviv. Klokken var da ca. 03:00, og vi hadde fortsatt en times kjøretur til Betlehem før vi kunne legge hode på puta. 5 timer med søvn senere sto utforsking i Betlehem for tur. Vi startet i Shepherds Field. Dette var plassen gjeterene møtte engelen som fortalte dem at Jesus var født. Den dag i dag står det en liten kirke der, noe det ikke gjorde på den tiden, men vi fikk beskjed av Morten om å stille oss i ring, lukke øynene og forestille oss hvordan det kan ha sett ut da. Dette gjorde vi mens Morten leste juleevangeliet. I den lille kirken var det flotte malerier fra bibelhistorien, og her sto vi også i ring og sang glade jul. Med en utrolig akustikk ble dette en veldig spesiell opplevelse.

Neste stopp for dagen var The Church of Nativity, eller Fødselskirken på norsk. Denne kirken er bygget på plassen der det regnes for at Jesus har blitt født. Inne i kirken var det dermed en liten hule man kunne gå ned i hvor en stjerne var festet i gulvet. Dette skulle være det nøyaktige stedet han ble født.

Etter besøket i kirken, spiste vi lunsj på en buffetrestaurant like i nærheten. Her fikk vi god mat, og etter måltidet fikk vi prøve tradisjonelle israelske kjoler og hodeplagg, og så danset vi til israelsk musikk.

På kvelden reiste vi inn til Jerusalem for å gå på markedet i den moderne delen av byen. Man kunne kjøpe alt fra krydder, frukt, godteri og kjøttprodukter. Da vi kom tilbake til hotellet i Betlehem, sto middag for tur etterfulgt av en god natt søvn.

Uthvilte og klare neste dag satt vi i bussen på vei til Jerusalem klokken 07:30. Vi startet dagen på Oljeberget som er en liten topp med panoramautsikt over Jerusalem. Vi kunne blant annet se The Dome of the Rock; en moské på Tempelplassen. Herfra gikk vi ned til Getsemane som er hagen der Jesus ba med sine disipler natten før han ble korsfestet ifølge bibelhistorien. Her var det også en utrolig fin kirke vi fikk gå inn i å se.

Vi kjørte deretter inn til gamlebyen av Jerusalem, og startet med å se The last supper room, altså rommet der Jesus spiste det siste måltidet med sine disipler. Derifra gikk vi til et sted som var gravet ut for ca. 40 år siden. Noen tror at dette har vært en av hovedgatene i Jerusalem for mange, mange år siden.

Herifra gikk vi mellom trange gater til vi kom frem til klagemuren. Her måtte menn og kvinner skilles da det var en egen del for begge kjønn. Vi fikk muligheten til å skrive en liten lapp som vi kunne feste inn i mellom sprekkene på muren. Man kunne også bare ta på muren, noe som var en spesiell opplevelse i seg selv.

Vi gikk videre inn mellom gater og smug, og sto etterhvert ved Via Dolorosa. Dette er veien Jesus gikk med korset på ryggen når han skulle henrettes. Via Dolorosa betyr dermed smertens vei. I dag var det souvinir butikker og andre israelske sjapper å finne langs gaten. Gaten ledet til en kirke som heter The Church of the Holy Sepulchre. Denne kirken står på den plassen hvor korsfestelsen skjedde den gang.

Etter en veldig spennende byvandring i gamlebyen, gikk vi for å spise falaffel til lunsj. På vei hjem til hotellet kjørte vi også innom en souvenirbutikk hvor de tok oss veldig godt imot med juice og rabatter. Noen av oss gikk også ut i Betlehem «sentrum», men det meste var allerede stengt (mye stenger ved solnedgang som er i 5 tiden). Vi endte dagen med en middag på hotellet igjen, etterfulgt av et kveldsmøte hvor vi delte tanker, stilte spørsmål og hadde en quiz om det vi nå har opplevd.

Nå vender vi nesen mot Jordan hvor vi fortsatt har mye gøy og spennende i vente.

Bli med på et år med action, eventyr og sport.