Linjetur – Rogaland

Action/bistandTurblogg • 18 / mars / 21

Etter innholdsrike dager på sørlandet tok vi turen til Rogaland. Her ble vi møtt med enda flere fantastiske folk og opplevelser.

I et fantastisk hus på Borestrand tilbrakte vi tre dager. Her surfa og grilla vi, gikk på rulleskøyter og fikk høre om bistandsarbeid i Bolivia. Vi jobba også i drivhus og samla inn penger til Make Possible.

Inspirerende kunst i stua

Etter fine dager på Borestranda kjørte vi videre til Helgøy, hvor familien til Randi Irene kommer fra. På veien stoppet vi i Stavanger for en liten byvandring, før vi kjørte videre og tok hurtigbåten over til øya. Her ble vi hentet av onkelen til Randi, og kjørt på traktorhenger til hyttene vi skulle bo i. Det høres veldig klisjé ut, men det å være på øya var faktisk som å befinne seg i en helt annen og idyllisk verden. Øya er dekket av frukttrær og nydelig natur. Vi våknet opp til skyfri himmel og dro ut med fjordcruise. Onkelen til Randi var kaptein og guide, og fortalte oss historier og sagn om ting som hadde skjedd i den praktfulle naturen vi befant oss i.

Silje nyter turisttilværelsen

Vi fikk omvisning på øya av søskenbarnet til Randi Irene. Hun tok oss med til Epleriet der vi fikk servert kyllingsuppe og focaccia. Deretter fikk vi være med onkel Helgøy på hurtigbåten, og fikk til og med styre båten. Det var veldig kult, og man skal ikke se bort fra at hele klassen blir kapteiner etter denne opplevelsen.

«Verdens beste kyllingsuppe» – Gunnhild
Kaptein Silje
Verdens beste stipper <3
Båten vi kjørte

Siste dag på tur gikk vi på Preikestolen. Her var vi igjen utrolig heldige med været. I strålende sol gikk vi opp på en litt isete og glatt sti. Da vi kom til toppen ble vi møtt av nydelig utsikt. Her spiste vi Kvikklunsj og drakk Redbull før vi tok turen ned igjen, og kjørte hele veien tilbake til Grenland. Nå chiller vi noen dager på skolen før vi på lørdag drar videre til Gardemoen og Svalbard.

Bli med på et år med action, eventyr og sport.