New York eventyret fortsetter

New YorkReiseliv • 16 / februar / 19

Vi er fortsatt i ekstase av å befinne oss i New York. Vi har kommet til dag 5, og merker godt at livet i storbyen aldri tar pause. Det er en trøtt og sliten gjeng som pleier å komme tilbake etter sightseeing og shopping til hotellet, men likevel gruer vi oss litt til flyet tar oss med hjem igjen.

Siden sist har vi besøkt sjømannskirken, vært på The top of the Rock, sett musikaler på broadway og basketballkamp i Madison square garden, besøkt FN og fått god tid til å svi av penger på shopping. Vi har også hatt morgensamling i st. Patricks katedral, vært innom Trump Tower og feiret bursdag i Central Park.

Onsdagen startet med å gå til sjømannskirken som lå et lite stykke unna, men fortsatt i gåavstand fra hotellet. Før vi kom til kirken, gikk vi innom Grand central station som er en veldig kjent togstasjon. Har man sett Madagasker filmene, kjenner man sannsynigvis igjen denne stasjonen med den velkjente klokka midt i sentrum. Da vi etterhvert kom frem til sjømannskirken ble vi møtt av Håvard; diakon i sjømannskirken i New York. Han fortalte oss om hvorfor, hvordan og når sjømannskirken ble til. Her ble vi også servert pizza til lunsj, etterfulgt av deilige norske vafler.

Turen gikk videre til Rockerfeller center. Det er her det store juletreet står rundt juletider. Treet var desverre ikke noe vi fikk sett denne gangen, men den like velkjente skøytebanen var der fremdeles, omringet av mange av verdens flagg. Her delte vi oss slik at dem som ville opp i The top of the Rock fikk muligheten til det og resten fikk tid til det de måtte ønske.

For gjengen på toppen ble det en luftig opplevelse med en fantastisk utsikt over byen. Vel verdt 300kr ifølge alle som tok turen opp. Det episke bildet av Empire state building fikk vi nemlig tatt med våre egne kameraer og slik vi hadde sett for oss New York ble dermed litt mer virkelig.

På kvelden var det duket for musikal eller basketballkamp. Dette var også av egne penger og en mulighet man hadde om man ønsket. Men igjen kan vi alle si at det var vel verdt pengene. For de fleste av oss har det vært en drøm å få oppleve atmosfæren i Madison square garden eller å se musikal på selveste Broadway. For dem på musikal sto valget mellom det man hadde råd til. Aladin eller Pretty woman var der de fleste endte opp. Og for gjengen på basketballkamp var det oppgjør mellom Knicks og Philadelphia 76ers.

På torsdag startet dagen med en omvisning hos FN. Her fikk vi se forskjellige møterom hvor viktige møter blir holdt, og vi fikk også se et par minutter av et FN møte mens det pågikk. Vi lærte også om hva FN gjør og deres mål for hvordan verden bør være. Dagen videre ble tilbrakt på forskjellige måter for gjengen da vi hadde tid på egenhånd til det vi selv ville. De fleste endte derfor opp med å shoppe. En del av oss hadde hørt rykter om et stort kjøpesenter med flere outlet-butikker i New Jersey, så mange endte opp med å bruke mange timer der. Resten gikk rundt på Manhatten.

En morgensamling i st. Patricks katedral var fredagens start på dagen. Her fikk vi i oppgave å ta bilde av en detalj i kirken og skrive et par setninger om hvorfor akkurat denne detaljen vekket oppsikt. I tillegg fikk vi tenne et lys for noe vi brenner for eller noe/noen vi bare ville tenke litt ekstra på der og da. Videre gikk turen til Trump Tower hvor vi bare stakk innom for å se. Donald Trump selv har leilighet i toppen av denne bygningen, men han var dessverre ikke til å se. Plaza hotell, det velkjente hotellet i Hjemme alene filmene, var neste stopp på sightseeing listen før det bar videre til Central park. I parken fikk vi feire alle sine bursdager med selskapsleker, bursdagssang både på norsk og engelsk og hver sin cupcake. En litt uformell bursdagsfeiring for alle man alle. Litt forsinket for noen og litt for tidlig for andre, men man sier aldri nei takk til en ekstra feiring av å bli et år eldre.

Etter dette fikk vi igjen litt tid til shopping, men vi møttes igjen på MOMA (Museum of modern art) i 4-tiden. Dette er et verdenskjent museum som folk reiser langveisfra for å se. Det besto av flere etasjer med kunst i forskjellige varianter. Kvelden ble avsluttet med en felles middag på Apple bee’s.

Nå er det bare 2 dager igjen før hjemreise står for tur. Til nå har vi hatt fantastiske dager og fått oppleve ting vi lenge har drømt om å få oppleve.

Bli med på et år med action, eventyr og sport.