Norge rundt!!

BackpackerTurblogg • 20 / januar / 22

I november var klassen på Norge rundt tur! På denne turen var klassen delt inn i flere mindre grupper, og vi fikk i oppgave å reise billigst mulig rundt i Norge.

Gruppe 1:Oda, Ine og Klara!

Vi startet turen vår en torsdag med å være så heldig å bli hentet på skolen av faren til Klara, og vi satte kuren mot Nesodden. Når vi kom hjem til klara fikk vi servert kyllinggryte med ris, og Pavlova-kake.

Fredagen startet vi med en god frokost før vi tok turen inn til Oslo. Vi gikk litt rund i byen før vi fikk påspandert deilig lunsj på Egon. Gode og mette dro vi på Fangene på fortet i Nydalen, der fokk vi sponser 1,5 time med gøyale aktiviteter som gjorde at vi fikk utfordret både oss selv og samarbeidsevnen vår. Vi fikk også med oss nydelige Jul i vinterland denne dagen.

Tidlig dagen gikk turen til Røros, planen for dagen var å ta buss til Os der vi skulle sove, for å så ta buss inn til Røros igjen. Men når vi ankom Røros hyttetun og camping fikk vi midlertidig vite at det ikke gikk flere busser før mandag. Da ble det heller en rolig og hyggelig kveld på hytta.

Søndagen var det på tide å reise videre til Trondheim og hytteeier Astrid redder dagen ved å kjøre oss til Røros! Vi nøt dagen i finvær på Røros, før vi tok toget videre til Trondheim. Der var vi så heldig å fikk sponset hotellopphold på Scandic Bakkelandet. Etter innsjekk gikk vi ut i byen for å spise deilig tapas på San Sebastian på torget.

Mandag var vi å så på Nidarosdomen og tok en tur på kino for å se «Tre nøtter til askepott». Etter dette spise vi lasagne hos venninne til Oda Bisma, før faren til Ine hente oss og kjørte oss hjem til dem på Stjørdal. Her ble det en rolig kveld for vi avsluttet turen dagen etter.

Gruppe 2:Håvard, Ida, Emilie og Ingvild!

Turen vår startet litt trøblete med at toget vårt fra Porsgunn til Oslo ble innstilt, det ble dermed taxi til Drammen og nattog derfra til Bergen. Etter en natt med varierende søvn på toget, tok vi bussen til Sotra, hvor vi fikk servert god frokost hjemme hos Ingvild. Resten av dagen var vi i Bergen, hvor vi koste oss på VilVite senteret og var på sightseeing i byen, før vi avsluttet kvelden med Taco og spill. Vi sov på Sotra denne natten, før vi dagen etter gikk tur og var i båt. Pizza sto på menyen denne dagen, etterfulgt av brownie og kake i mens vi så på Maskorama.

Dagen etter satte vi kursen mot Voss, hvor vi sov på Voss vandrerhjem. Etter å ha sjekket inn der, tok vi turen ut og spiste god lunsj på koselige Ringheim kafé, før vi tittet litt rundt i Voss sentrum. Vi avsluttet dagen med god middag på Grill and Steak House!

Siste dagen på Voss tilbrakte vi plaskende rundt i Vossabadet. Før vi igjen spiste en herlig middag på Grill and Steakhouse. Etter dette gikk vi til Vandreheimen for å slappe av, før vi satte kursen mot togstasjonen hvor vi skulle sitte og vente i fire timer på nattoget til Oslo. Ventetiden ble brukt på å spise digg pizza fra Alpino Pizzeria.

Siste dagen av turen vår tilbrakte vi i Oslo, hvor vi var turister i vårt eget land, shoppet og spist en god lunsj på Byporten Egon

Gruppe 3: Maja, Renate og Anna Elise!

Vi ble kjørt av skolen ned til togstasjonen i Porsgrunn. Så tok vi tog til Drammen, der vi måtte bytte til et natttog som skulle gå videre til Bergen. Vi var fremme i Bergen 06:15 om morgenen. Videre tok vi en buss til Nohordland fhs. Der ble vi tatt godt i mot og fikk en stue med store sofaer vi fikk sove på. Vi fikk gratis mat og opphold, imot & reklamere for dem. Vi fikk sove der to netter. Vi fikk ta del i «endelig fredag» og «elevkvelden» deres! Det var veldig kjekt å møte folkene der og se hvordan de hadde det. Maten var også litt annerledes, så det var spennene. Alt i alt en kjempe bra opplevelse med gode minner!

Etter oppholdet på Nordhordaland folkehøgskole gikk turen videre med buss til Lillehammer. Reisen tok ca. ni timer. Når vi kom fram fikk vi et gratis måltid på Stasjonen. Vi ble møtt av hyggelige servitører og vi var veldig fornøyd med maten! Etter måltidet så vi oss rundt i de julepyntede gatene i Lillehammer. Senere på kvelden spiste vi pizza på Lillehammer Pizzeria, der vi også fikk sponset mat. Vi tok buss til Lillehammer turistsenter, der vi hadde fått overnatting på en liten hytte for en litt billigere penge. Her hadde vi en koselig og avslappet kveld.

Neste dag reiste vi med tog til vårt siste stopp i Tønsberg. I Tønsberg skulle vi være hjemme hos Maja. Da vi ankom byen ble vi møtt av moren hennes som tok oss med på sightseeing. Vi fikk besøkt Slottsfjellet og Verdens Ende. Deretter fikk vi god middag hos Maja, etterfulgt av snacks og kos foran TV-en. På kvelden dro vi ut med bil selv og Maja viste oss rundt i sentrum og på brygga.

Dette var vår Norge Rundt-tur kort oppsummert. Vi er fornøyd med turen og kost oss sammen hele veien. Penger fikk vi gjennom Spleis og å selge pizza som nattmat på skolen. For å få sponset mat har vi sendt Mail og ringt rundt og forklart om prosjektet, i håp om at noen vil være villig å spandere mat på oss. Det vi brukte mest penger på var transporten mellom stedene vi skulle. Alt i alt har turen vært lærerik og gøy, og en opplevelse vi ikke ville vært foruten.

Alle gruppene koste seg på tur og ser fram til hele klassen skal på tur sammen igjen!

Bli med på et år med action, eventyr og sport.