De første dagene i Tanzania.

Action/bistandAfrikaElevbloggen • 29 / februar / 24

Vi har nå vært i Tanzania, Arusha, et par dager, før reisen går videre til Zanizibar. Vi har fått gjort masse forskjellig, blant annet camping, besøk, og motorcross.

Dag 13

Camping livet er himmelsk i Norge, men det var like himmelsk i Tanzania, Monduli juu. Før vi kom til leirplassen var vi alle å besøkte organisasjonen MOP, Monduli ju orphan project. Vi fikk møtt mange som jobbet i organisasjonen blant dem var Jacklyn, Thomas, og Good love. De prøver å hjelpe masaibarna som ønsker utdanning. Med tanke på dette, så besøkte vi en skole som hovedsaklig er for masaier.

Noe av det vi gjorde var blant annet «girl-talk» med jentene av oss i AB-klassen. På slutten delte vi ut bind til hver av de. Og «boy-talk» med to herlige ekstra «elever» Benjamin og Ludvik. Vi gjorde dette for å inspirere elevene til videreutdanning, men også forholdet til sin egen kropp, grenser, og respekt for hverandre.

Vi avsluttet med dans foran alle barna før vi måtte dra vår vei.

Campingturen på monduli juu var kjempe fin og lærerik, her fikk vi muligheten til å gå dypere inn i maasaikulturen, og hvorfor Thomas, som selv er en maasai, kjemper så hardt for utdanning for de andre. Dette var en fin samtale vi gjorde rundt bålet med middag og grilling av geit.

Dag 14

Neste morgen startet med «Walking-safari»! Tenk å bare kunne gå en tur og se sjiraffer så nærme! Veldig fin start på morgenen. På en slik campingtur får vi alltid snikt inn kortspill! Før lunchtid fikk vi se og være med på tradisjonell maasai-dans.

Igjen før middag og før vi skulle dra tilbake, var det kortspill, og her er «mafia», «presidenten» og «amerikaner» en stor hit.

View over rift valley
Masaiene kom til campingplassen

Dag 15

Dagen i dag var en «fullproppet» og spennende dag! Først besøkte vi et «steinbrudd» område. Her jobber de som ikke får en annen mulighet for arbeid, på grunn av at de blir utstøt av samfunnet . Her hakker de stein for å tjene 10 000 shillings i måneden, 41 kroner.

Deretter dro vi raskt på et hjemmebesøk til en kvinne som er med i Zekana Group.

Her er vi inni huset til denne eldre damen

Etterpå var vi innom Zekana group / pre school. Her var det kvinner som tidligere hadde arbeidet i steinområdet, som nå jobber i et mye bedre miljø med tanke på helse, men også lønnen. Disse kvinnene er rammet av Hiv og Aids, som er årsaken til at de kanskje møter på ekstra motstand.

Vi fikk lære om hvordan de lager disse fine kortene. Dette prosjektet er også støtta av make possible.

I samme bygning var det en Pre-school. Barna var kjempe søte og hypre, vi danset for dem og gjorde «head, shoulder, knees and toe» og «babyshark»

Barna i barnehagen

Vi dro da videre til å besøke en skole som samarbeider med MAP, Make possible. Elevene startet med å synge, og en av de sangene var nasjonalsangen deres, og etterpå ville de høre våres «ja vi elsker». Det var forskjellige innslag fra begge, og da vi var ferdige var det rett ut i sola og være i aktivitet. Det ble alt fra fotball, dansing, lek, til prat.

Mange i klassen hadde lyst å dra på et marked, Maasai-marked, så vi kan si at vi har øvd oss på å «prute», på samme vare fikk noen den for 50kr mens andre prutet den til 150kr… litt bom der kanskje?

Middagen denne dagen var pizza på en restaurant❤️

Dag 16

Siste dagen i arusha ble brukt til motorcross, og skolebesøk. De som var på motorcross fikk opplæring og kjørte rundt for å øve seg. Noen tok det ganske fort til seg, mens andre trengte litt mer trening. I tillegg prøvde enkelte seg på hopp, og de samme kjørte en rute både i og utenfor trafikken på slutten.

På skolebesøket var det 5 elever som var med, hver av de hadde en klasseundervisning på 1 time, hvor de selv valgte hva de ville snakke om, og gjøre. For eksempel, kontinenter og geografi, mens en annen snakket om Norge. Deretter var det også fellesaktiviteter som danselek, musikk, ballonger, tegning, sprettball osv.

Som en gave spanderte vi brus til alle barna begge dagene
Stas med å være på besøk

Senere på kvelden besøkte vi en danske, Svein Aksel. Han vokste opp i Tanzania siden foreldrene hans var misjonærer. På grunn av dette, har han hatt et svært unikt liv!

På dette besøket fortalde han om både gode og vonde opplevelser i livet. Og arbeidet hans som pastor og misjonær setter igjen spor, særlig hos de menneskene i Tanzania.

Hilsen Action og Bistand❤️❤️

Bli med på et år med action, eventyr og sport.