Siste dagene i USA, og hjemreisen!

BackpackerRoute 66USA • 03 / mars / 22

23 februar:I dag etter å ha spist frokost kjørte vi fra Santa Cruz til San Francisco. Da vi kom frem dro vi innom pier 39, der så vi oss rundt i butikker før vi dro til Alcatraz øyen.

Alcatraz øyen brukte før i tiden å være en øy der de aller verste kriminelle ble sendt i fengsel som Al Capone. Fengslet er også kjent for at noen brøyt seg ut der ifra ved å bruke en skje. Dette og andre ting fikk vi høre om mens vi gikk rundt i fengslet å så. Det var spennende å være der. Etter vi tok ferjen tilbake avsluttet vi kvelden med å spise pizza.

24 februar: Siste dag på turen startet med en rolig morgen på hotellet. Så reiste vi inn til byen for å besøke Sjømannskirken i San Fransisco. Der ble vi møtt av flotte folk som jobber i Sjømannskirken. Sjømannspresten startet med å si noen ord, så fikk vi tenne lys i kirken. Etter lystenningen sang Ine en sang og Kristian spilte piano. Etterpå fikk vi servert nydelige vafler med syltetøy og brunost.

Etter besøket i Sjømannskirken kjørte vi ut av byen for å se på Golden Gate bridge. Vi fikk tatt noen bilder av broen, så kjørte vi inn i byen igjen for å gå på «pier 39» og for å spise middag på «Hard Rock Cafe».

25/26/27 februar: Fredag morgen sto vi opp, pakket bagene, og sjekket ut av hotellet. Da vi kom til flyplassen dro Ørjan og Kristian for å levere leiebilene, og da de kom tilbake sto vi klare med en sang og en liten gave til hver av dem som takk for turen. Deretter gikk vi for å sjekke inn bagasjen, men fordi datasystemet til British Airways var nede tok dette over 3 timer. Da vi endelig kom frem i køen, var det så knapt med tid at bagasjelappene ble festet tilfeldig på, noe som skulle vise seg å by på problemer senere på turen.

Heldigvis kom vi til flyplassen i god tid, så vi rakk flyet fint likevel. Dessuten viste det seg at det på ingen måte var noen fare for å miste dette flyet, tvert imot skulle det ta flere timer før flyet faktisk lettet. Problemene med datasystemet var enda ikke løst, og det tok sin tid før vi endelig var i luften. Da flyet omsider tok av mot London Heathrow måtte vi innstille oss på en endring i planene med mellomlandingen. Det var nemlig bare knappe 2 timer mellom landing i London til neste fly mot Oslo skulle lette, og vi var mer enn 3 timer forsinket. Det var heller ikke mulig å få booket hele gjengen inn på et nytt fly samme dag, så i stedet sjekket vi inn på hotell for å ta fly igjen neste morgen. Da vi gikk til bagasjebåndet for å hente bagene våre var de ikke å se, for de ble sendt til Norge med første og beste fly, uten oss. Vi meldte bagasjen savnet for å få det sendt hjem, men fordi navnelappene ikke samsvarte med bagasjen kunne vi ikke få bagene sendt hjem til hver av oss. Løsningen ble å sende alt til Grenland, også må vi alle klare oss uten bagasje gjennom vinterferien.

Og dessverre stoppet ikke uflaksen her. Da vi våknet neste morgen for avreise fra hotellet klokka 05:00, fikk vi beskjed om at flyet var kansellert, og at British Airways hadde satt oss opp på neste fly til Oslo som ikke skulle gå før på tirsdag. Vi var derimot ikke særlig motiverte for å tilbringe flere dager i London uten noen bagasje, og prøvde derfor å booke første og beste fly hjem. Det var ikke plass på noen fly til Oslo, så vi delte oss på to fly til Stavanger og Bergen for så å reise hjem derifra.

Etter tre hektiske døgn med reise kom vi oss omsider hjem hvert til vårt. Nå gjenstår det bare å takke for en fantastisk tur, og selv om all bagasjen mangler tar vi i hvert fall med oss gode minner og mye lærdom hjem. Spesielt vil vi takke Ørjan og Kristian for å ha vært utrolig løsningsorienterte og tålmodige, og veldig morsomme å være på tur med.

Bli med på et år med action, eventyr og sport.