Svalbard

Action/bistandTurblogg • 26 / mars / 21

10:17 lørdag morgen satte vi oss på toget mot Gardemoen og covid-test. For å få ta flyet til Longyearbyen kreves det negativ koronatest 24 timer innen reisen. Vi var derfor seksten spente elever som ventet på hurtigtest på flyplassen. Heldigvis var alle negative, og vi brukte resten av dagen på hotellrommene med Kompani Lauritzen og McDonalds.

Da vekkerklokka ringte 06:50 var vi klare for en lang og innholdsrik dag. Vi skulle endelig reise til Svalbard! Før dette inntok vi en fantastisk frokost, og møtte deretter det enda mer fantastiske reisefølge vårt Else Gun, som er ei venninne av Randi Irene.

Trygt fremme i Longyearbyen fikk vi, i typisk Randi-tempo, 15 min på gjestehuset før vi skulle være skiftet om og klar for fjelltur. Siden Platåfjellet er utenfor trygg isbjørnsone måtte vi ha med noen som kunne bære våpen. Else Gun har heldigvis minst like mange bekjentskaper som Randi rundt om i verden, og vi var så heldige å få med oss en hel familie på fjelltur. Det var verdt å gå den bratte og glatte veien opp da vi fikk ake ned hele fjellsiden.

Marit og Else Gun på Platåfjellet

Dag to og tre ble klassen delt i to, der noen var på hundekjøring, mens resten dro på byvandring. Hundekjøringa var en helt magisk opplevelse. Vi fikk kose masse med hundene og sett fantastisk natur. Vi fikk også høre om løp hundene hadde kjørt og ekspedisjoner de hadde vært med på.

På byvandringen besøkte vi museet der vi blant annet så og leste litt om hvorfor det bor folk på Svalbard, og hvilke dyr som finnes der. Vi fant også ut at det ikke er moms på varer på øya, noe som gjorde shoppinga enda mer attraktiv.

På dag fire kjørte vi snøscooter til Barentsburg. Det var som å komme rett inn i Russland. Vi spiste kål, suppe og torsk, og drakk rosinsaft. Etter denne litt spesielle treretteren fikk vi guidet tur gjennom sentrum, før vi kjørte tilbake til Longyearbyen.

Vi startet gårsdagen med et bad. Kl. 07:10 sto vi på brygga klare for å hoppe uti. Med isflak flytende rundt oss kan man si det var en frisk opplevelse. Likevel angrer man jo aldri på et bad.

Deretter fikk vi besøk av en sysselmannsbetjent, som fortalte om hvordan det var å være politi her i forhold til i Oslo. Nå er vi på vei hjem til påskeferie, og gleder oss allerede til å se hverandre igjen.

Tusen takk for turen <3

Bli med på et år med action, eventyr og sport.