The city that never sleeps

New YorkReiseliv • 13 / februar / 19

Vi har landet trygt på amerikansk jord, og er godt igang med utforskingen av New York. På en og en halv dag har vi allerede fått sett mye av det byen er mest kjent for. Vi kan trygt si at vi alle storkoser oss i byen som aldri sover.

Vi landet 13:30 amerikansk tid og var mildt sagt ganske trøtte og slitne etter en 8 timers flytur. Gleden var fremdeles stor derimot da vi satt oss inn i bussen fra flyplassen og nærmet oss skylinen vi har sett frem til å få se. Etter innsjekk på hotellet og en times tid til avslapping, var det rett ut igjen for å spise middag. Vi delte oss klassevis, reiseliv for seg og håndball for seg, og fant veien til nærmeste mc donalds. Etter et godt måltid unnagjort bar det rett videre til selveste Empire state building, som kun var et kvarter unna til fots. Empire state building er som mange vet en kjent skyskraper blandt de mange skyskraperne i New York. Bygningen har hele 102 etasjer. Vi tok heisen opp til 86. etasje og ble møtt med en fantastisk utsikt over byen.

Litt tid på egenhånd var neste og siste post for dagen før det bar hjem til hotellet. Med tanke på at vi måtte skru klokken 6 timer tilbake idet vi landet i USA, hadde vi nå vært våkne litt for lenge, så søvn var ganske nødvendig på dette tidspunktet.

Tirsdagens begivenheter startet med subwayen fra Time Square, som for øvrig kun er 100 meter fra hotelldøren, til kaien hvor fergen til Liberty island går. På Liberty island står den velkjente frihetsgudinnen. Vi var desverre litt uheldige med været denne dagen da det snødde og blåste en del, og som nordmenn som er vandt til snø og kulde burde vi kanskje vært litt mer forberedt på klesfronten. Det ble dermed noen våte joggesko og frosne hender iløpet av dagen, og vinden ute på øyen kjentes spesielt godt. Til tross for det fikk vi sett The statue of Liberty i all sin prakt, og det skuffet ikke.

Vi tok fergen videre til Ellis island hvor det er et museum for immigrasjonen i USA. Denne øyen har nemlig 12 millioner mennesker vært innom i løpet av 1800- og 1900- tallet for å finne lykken og et bedre liv i Amerika. Vi tok deretter fergen over til Manhatten igjen og tok veien videre til Wall street, en kjent gate hvor New York stock exchange hører til. Derifra gikk vi til Trinity church og hadde en aldri så liten samling hvor vi reflekterte over året som har vært på Grenland.

Tiden var så kommet for Ground Zero og Freedom tower. Idet vi nærmet oss kunne vi se Freedom tower strekke seg så langt at vi ikke kunne se toppen mellom skylaget. Sant skal sies at det var litt tåkete akkurat denne dagen, men det fikk bare bygningen til å virke enda høyere enn det den allerede er. Vi fikk muligheten til å kjøpe billett for å komme opp i tårnet om vi ville, men de fleste av oss ville heller bruke tiden inne på Ground Zero museumet. Dette var et museum for det som skjedde 11. September 2001 og det er plassert nøyaktig hvor tvillingtårnene en gang sto før de falt under terrorangrepet. Å gå rundt på museumet ga et sterkt inntrykk når vi fikk se skadeomfanget og alle ofrene og vite at vi sto nøyaktig der det skjedde.

Herifra hadde vi muligheten til å bestemme hva vi ville utover kvelden. Noen valgte å finne et sted for å spise nær hotellet, mens andre tok turen til Chinatown for se det velkjente strøket og å spise kinamat der. Etter det begynte det å nærme seg kveld og vi møttes igjen på hotellet klare for en god natts søvn.

Som nevnt ovenfor har vi kun vært her i en og en halv dag, men vi har allerede fått med oss mye av det byen har å tilby. Førsteinntrykket av New York har virkelig levd opp til forventningene vi hadde før avreise og vi gleder oss til resten av oppholdet her.

Bli med på et år med action, eventyr og sport.