Tirsdag i Oslo

Reiseliv • 30 / september / 20

På dagens eventyr dro vi innom domkirken i Oslo, dro på teknisk museum på Kjelsås, vandret langs Akerselva, dro innom Operaen og fikk omvisning der, dro innom det Deichmanske bibliotek og sist men ikke minst avsluttet reisen med en deilig middag oppe på Majorstuen.

Tirsdag morgen ruslet vi bort mot domkirken som ligger rett borte i gaten. Vi var så heldig at kirken var tom, så vi fikk masse av tid og plass til å se oss rundt. Enkelte tente lys, noen satt å så på arkitekturen, andre på maleriene i taket. Var deilig med litt stillhet til å bare kunne se seg rundt alene. Fin måte å starte morgenen på!

Dette er et bilde fra taket i domkirka i Oslo, med mye fine detaljer.
Dette bildet falt veldig i smak hos meg (sarah) Så masse inntrykk og følelser i ett bilde.

Etter kirken tok vi trikken til teknisk museum, noe som var veldig fascinerende. Mye kule maskiner og mye gøye aktiviteter.

Ble en lang og våt vandring langs Akserselven. Heldigvis hadde de fleste av oss enten en paraply eller allværsjakken på. Noen endte opp med å ta trikken inn til sentrum, andre tok trikken til Mathallen , resten av oss gikk og gikk og gikk. Etter halvannen time var vi fremme, litt våte, men fremme.

Om noen husker den grønne vesken som vi skrev om i et tidligere innlegg at jeg hadde mistet (sarah) og ønsker en liten oppdatering, da har jeg gode nyheter! På turen langs Akerselven ringte en dame og sa de hadde funnet den – etter den telefonsamtalen var ikke regnet til bry for meg for å si det sånn. En overlykkelig kliss våt Sarah løp bortover i regnet <3

Turguide Morten leder flokken
Aldri dårlig vær, bare dårlig klær
*Julie og Eva på trikk*

Etter en god tur både til beins og med trikk, tok de fleste seg en liten matbit. Julie og de hun var med endte opp med en burrito på barcode, mens Sarah endte med sushi på løkka. Etter lunsjen fikk vi fritid før vi møttes på operaen for en omvisning.

På operaen ble vi møtt av to guider som fortalte mye om både måten operaen er bygd på og alt som skjer der både foran og bak kulissene. Vi gikk å tok en titt på noen kostymer og fikk se et lite lysshow på scenen.

Norge – et nydelig land
Lærerik omvisning på operaen – for et flott bygg.
Alltid like spennende å se kostymene på nært hold, de er et kunstverk i seg selv

Etter operaen gikk turen til nabobygget det Deichmanske bibliotek kun for å se. Det var utrolig fint og moderne – stilrent. Etter litt titting brukte vi fritiden mellom opplegg og middag på å gå rundt i butikker og slappe av på hotellrommet.

Bibliotek eller kunst museum?
*Julie og Sarah i rulletrapp*

Kl 20 møttes vi på Chinatown på Majorstuen for å spise en siste middag sammen før vi reiser fra Oslo og hjem på høstferie. Deilig kinamat, både fried rice, kylling, svin, biff, te og brus – og ikke minst godt selskap <3 Etter middagen var det fritt frem til innetid. De fleste tok en omvei, og dro på sparkesykkelsightsing rundt om i Oslo. Det er kanskje mye kontroversielt rundt de syklene, men gud så gøy og praktiske de er!!

Siste, og eneste bildet som ble tatt under middagen før mobilene ble lagt i lommene <3 Ser kanskje litt stusselig ut, men vi hadde det utrolig kjekt!!

Morgendagen byr på turens første hotellfrokost og mange farvel. Både farvel til Oslo, men også til hverandre. Nå er tiden kommet for høstferie. Kommer til å bli rart å ikke se alle sammen hver dag, takknemlig for å ha avsluttet osloturen på en kjekk måte – kommer til å huske denne turen lenge.

Vi reises, Julie og Sarah♡

Bli med på et år med action, eventyr og sport.