Touchdown i Skottland DEL 2

ReiselivSkottland • 16 / oktober / 18

Det var ikke bare de to første dagene av Skottlandsturen som var preget av mange nye inntrykk og opplevelser. De neste dagene skulle vise seg å være minst like innholdsrike.

Dag 3 startet med nok en herlig frokost på Jurys Inn før klassen ble delt i to grupper. Noen av oss tok da turen til highlands med backpackerne (les mer om dette i eget innlegg), mens majoriteten av oss reiste med tog til industribyen Glasgow.

Glasgowturen var kun en dagstur, og den startet med ca. 3 timer opplegg. Disse 3 timene ble tilbrakt på en Open Air Bus gjennom byen, samt en tur på Kelvingrove museum. Etter dette fikk vi rundt 4 timer hvor vi kunne gjøre akkurat det vi ville, og med tanke på at vi befant oss i Skottlands største by ble disse timene såklart brukt på shopping. Man kan trygt si at Glasgowturen gikk hardt utover flere lommebøker da det var et upåklagelig utvalg av butikker der.

Da vi kom tilbake til Edinburgh på kvelden var det fellesmiddag som sto for tur. Vi dro da på en hamburgerrestaurant like ved hostellet, hvor vi fikk servert nydelige burgere. Mette og fornøyde dro vi tilbake til hostellet for å lade opp til en ny og spennende dag.

Dag 4 startet med atter en frokost på Jurys Inn, for så en liten morgensamling i en park utenfor Holyrood Palace. Deretter fikk vi omvisning på Holyrood Palace, som forøvrig er en av Storbritannias kongelige residenser. Dagen fortsatte med en liten piknikk på samme plass som morgensamling fant sted, etterfulgt av en liten gåtur opp til   Arthur´s seat. Senere tok vi også turen innom nasjonalgalleriet hvor vi fikk oppleve overveldende flott kunst på nært hold. Resten av dagen fikk vi bruke på å gjøre det vi selv ønsket. De fleste av oss dro da tilbake til hostellet for å slappe av, men noen av oss tok seg en liten shoppingrunde i Princes street.

I åttetiden, rett før middag, ble klassen gjenforent. De som hadde vært i highlands vendte nå tilbake til sivilisasjonen, trøtte og klare for en heftig middag på en kinarestaurant like i nærheten. Maten som ble servert der var bare helt fantastisk. Rett og slett et kulinarisk eventyr! Ingen la seg sultne den kvelden for å si det sånn.

Dag 5 gikk egentlig mest til å gjøre ting på egenhånd, men litt opplegg var det også denne dagen. Vi startet med morgensamling i St. Giles, og gikk deretter til Greyfriars bobby.

I tillegg til dette fikk vi se gravplassen som ga selveste J.K. Rowling inspirasjon til Harry Potter bøkerne, noe som var stor stas for Harry Potter entusiastene i klassen.

Videre tok vi turen til museum of Scotland. Her var det mye å oppleve, og absolutt noe for enhver smak. Det var utstillinger av alt i fra planeter og verdensrommet, til dyreverden og mote. Det var ikke satt av så veldig mye tid der, så de som ønsket det fikk lov til å være igjen å se litt mer, mens resten av klassen fikk en liten gåtur opp Calton Hill. Etter dette fikk vi 6-7 timer som vi kunne disponere slik vi selv ønsket. Mange tok da en siste tur innom shoppinggata Princes street, for å svi av enda litt mer peng. Dagen ble avsluttet med en felles middag, og premiering av de av oss som var modige nok til å prøve ut den skotske nasjonalretten haggis, under oppholdet i Skottland.

Neste dag var slutten på det skotske eventyret. Etter 5 fantastiske dager vendte vi nå nesen hjemover tilbake til Norge, alle med konklusjonen om at Edinburgh virkelig er en undervurdert by som flere burde ta seg tid til å oppleve.

Bli med på et år med action, eventyr og sport.