Vår første tur

Reiseliv • 02 / oktober / 18

11. September tok vi i reiseliv turen til Oslo, som en liten oppvarming for de større turene vi har i vente. Der fikk vi oppleve hovedstaden på nært hold med både guiding og omvisning rundt om i byen.

Det ble en våt fornøyelse da det stort sett regnet hele første dagen. Vi ble hentet av bussen klokken 09.00 på skolen, og kjørt til Oslo. I Oslo hadde vi et rimelig tett program. Det første vi gjorde da vi kom fram var å sette fra oss baggasjen på anker hostel, hvor vi skulle sove over til neste dag. Deretter bar det av sted til visit oslo, etterfulgt av en omvisning på plaza hotell. Der fikk vi lære litt om både selve hotellet og generelt om hotellbransjen, noe klassen syntes var veldig spennende.

Etter en times tid på plaza fikk vi litt tid til å dra å kjøpe oss lunsj. De aller fleste av oss dro da sammen på Mcdonalds og tok en liten matbit.

Etter litt påfyll av energi startet vi på guiding runden vår. Vi hadde blitt delt inn i grupper på 3, og fikk tildelt hver vår attraksjon som vi skulle presentere for resten av klassen. På denne omvisningen dro vi til slottet, universitetet,, Nasjonalgalleriet, nasjonalteateret, stortinget, Akershus festning og operaen. Planen var å få se alle attraksjonene før middag klokken 17.30, men grunnet uhorvelige mengder regn dro vi kun innom fire før middag, og tok de resterende på kvelden.

Vi fikk servert middag på Peppes. Da ble det pizza på hele gjengen, noe alle var svært fornøyd med. Rett etter middagen var det teaterforestilling som sto for tur. Vi skulle se «den spanske flue», noe samtlige av oss var litt skeptisk til. Allikevel var alle veldig positivt overrasket, noen av oss påstod til og med at de skulle begynne å dra på teater oftere.

Etter dette lille kulturelle innslaget fortsatte vi guiding runden. Denne tok ikke slutt før klokken var rundt 23.00. Så etter det var det en trøtt gjeng som gikk tilbake til anker hostel for å få litt søvn.

Morgenen etter fikk vi frokost på anker hotell som lå noen meter bortenfor hostellet. Mette og gode vandret vi bort til domkirken hvor vi startet dagen med en liten morgensamling.

Videre tok vi turen innom 22. Juli senteret. Dette var et besøk som både gjorde inntrykk, og berørte oss alle.

Etter dette tok vi t-banen til NRK, hvor vi da fikk en liten omvisning. Der fikk vi se noen av studioene som blir tatt i bruk under innspillinger, og lært litt om hva folk arbeider med der.

Etter to innholdsrike dager var det en sliten gjeng som tok bussen tilbake til skolen. Nå enda litt mer forberedt på de neste reisene året har å by på.

Bli med på et år med action, eventyr og sport.