Vi er på tur igjen!!

Backpacker • 16 / februar / 22

Vi backpackere er på tur igjen og denne gangen er vi i USA.

12. februar var avreisedagen for oss backpackere som skal på roadtrip i USA i to uker. Dette har vi gledet oss veldig til! Reisen startet med at vi skulle møtes i minibussen klokken 06:00 og bli kjørt til Gardemoen. Vi sjekket oss inn, fikk sendt avgårde bagasjen og kom oss gjennom sikkerhetskontrollen. Det første flyet vi skulle ta til London gikk klokken 11:35. I London hadde vi bare en time fra vi landet til det neste flyet. Vi måtte altså skynde oss gjennom en ny sikkerhetskontroll og passkontroll. Litt travelt ble det og vi måtte løpe til gaten vår. Men vi syntes det var litt gøy med stress på flyplassen.

Det neste flyet til Phoenix gikk klokken 14:15. Denne flyturen varte i ca. 11 timer. På flyet var det skjermer med filmer og spill, vi fikk pute, teppe og ørepropper og to måltider. Vi fikk nok drikke og litt snacks. Flyturen gikk bra, og de fleste syntes det gikk fortere enn forventet. Da vi kom fram i Phoenix måtte vi ta uber til hotellet siden bilene vi skulle bruke skulle hentes neste dag.

Da vi kom til hotellet støttet vi på et lite problem. Bestillingen på rommene hadde blitt kansellert og de hadde ikke noen andre ledige rom. Da bestemte vi oss for å spise imens læreren prøvde å finne et annet hotell vi kunne sove på. Et annet problem vi støttet på var at mange av plassene vi tenkte vi kunne spise på, ikke hadde glutenfri mat, noe det må være siden en i klassen har glutenallergi. Vi endte opp på Ihop der vi fikk spist oss gode og mette etter en lang reise. Her hadde vi en liten kveldssamling før vi dro til det nye hotellet for å legge oss. Phoenix er ni timer bak Norge, så vi var veldig trøtte. Standarden på det andre hotellet var ikke helt topp, men det syntes vi også var litt gøy. Vi skulle jo heldigvis bare være der i en natt.

Dag 2: Dagen startet med at vi sjekket ut av hotellet imens Ørjan og Kristian hentet bilene vi skulle bruke på turen. Da var endelig turen igang. Turens første stopp ble ved cirkle k der vi fikk kjøpt oss litt drikke og mat. Videre gikk turen ut av phoenix mot grand canyon. Det var gøy å se et så variert landskap, alt fra ørken til snø og fra lange strake veier til svingete fjellveier. Etter litt kjøring kom vi frem til et sted kalt Sedona. Her så vi flotte fargerike bygg og høye, røde spektakulære fjell.

Så gikk turen videre til flagstaff der vi stoppet for litt mat på tacobell, og fikk handlet inn litt mer vann og mat/snacks. Vi satt oss i bilen igjen på vei mot Grand Canyon nasjonalpark. Det første utsiktspunktet ved Grand Canyon var helt magisk med fantastisk utsikt. Her fikk vi tatt masse fine bilder sammen.

Ved det andre utsiktspunktet var vi så heldige å få med oss solnedgangen. Fornøyde dro vi videre mot Tusayan, der vi sjekket inn på holiday inn for natten. Etter en lang og innholdsrik dag med masse inntrykk ble vi veldig glade for litt Pizza til middag, før vi tok kvelden.

Dagen i Tusayana starta med en god frokost på hotellet, så tok vi turen til Grand Canyon! For å få oppleve Grand Canyon i sin storhet, gikk vi en tursti som heter Bright Angel Trail. Her fikk vi fantastisk utsikt over de røde fjellveggene under hele turen! Turen gikk fra toppen og ned, og var litt over 10 km lang. Det som var mest overraskende med Grand Canyon, er hvor isete deler av stien er. Etter bare en kilometer med gåing møtte vi på noen som sa at vi burde snu på grunn av isen. Denne isen ble vår første utfordring, men vi kom oss fint over!

Etter en tung økt med gåing, dro vi til en IMAX kino for å se en dokumentar om Grand Canyon. Deretter dro vi tilbake til hotellet for å slappe litt av, før vi dro ut for å spise middag. Det ble en tidlig kveld i dag ettersom alle ble slitne av den tunge turen, og noen kjenner fortsatt på jet lag.

Vi har hatt noen fine første dager i USA, og gleder oss veldig til resten av turen. Så må dere bare følge med for nye oppdateringer fra oss!

Bli med på et år med action, eventyr og sport.